Skip to content

Humour, marinated in tears on a bed of melancholy. Perfect day on Boulevard

The prize for the longest and most artful kiss of 2017 has been given away and goes to Conny Janssen Danst. In a small tent on the square below Bossche Sint-Jan, this danced kiss forms the technical and dramatic highlight of Clarity. Two dancers, turning pirouettes while keeping their lips connected, a video artist and the floating music performed live by iET were enough to set the mood on Saturday 5 August. While the best was yet to come.

Dat de pleintentjes op Theaterfestival Boulevard steeds meer een plek worden voor contemplatie en verstilling is mooi. Het consequente beleid om het allemaal wat minder Parade-achtig te maken werkt. Al blijft het moeilijk om op de late zaterdagavond, terwijl het plein vol staat met feestende bosschenaren, een beetje verstilling te kweken. Dat is de uitdaging voor Oscar Kocken, die dit jaar iets nieuws probeert.

Angelic

Bijgestaan door de engelachtige zangeres Démira Jansen vertelt hij het verhaal achter De Kop van Jut, wat eigenlijk het tragische, maar ook sappige levensverhaal is van Hendricus Jut die een roofmoord pleegde om te kunnen trouwen, ermee wegkomt maar uiteindelijk, enfin: ga de komende dagen nog eens kijken naar deze gesproken documentaire.

Geschiedeniskwisdeelnemer en -presentator Kocken (onder veel meer) is al jaren geobsedeerd door het verhaal van Jut. Dat is te merken aan de enorme berg hele en halve feiten die hij heeft verzameld over diens leven. Daarmee maakt hij het zich ook moeilijk. Uiteindelijk is het maken van een meeslepend verhaal niet alleen een kwestie van schrappen en darlings killen. Het is ook een zoektocht naar die ene rode draad, dat ene focuspunt waarmee je de lezer aan de hand neemt, en uiteindelijk bij de keel grijpt.

Sweet Child of Mine

Die techniek van vertellen is veel ruimer toebedeeld aan onze zuiderburen. Met de locatievoorstelling Chasse Patate slaagt Studio Orka erin om een complete tribune aan het snikken te krijgen. En dat met spel dat soms grenst aan groteske clownerie, een vormgeving die meer dan spectaculair is en een verhaal dat de grootste fantasie paart aan de diepste sprookjessymboliek. En dan hebben de acteurs zelfs nog de grootste hardrockhater op de knieën gekregen met een fatale cover van Child of Mine van Guns ’n Roses.

Hoe krijgen die Belgen toch keer op keer weer voor elkaar wat Nederlandse theatermakers maar zelden, of beter gezegd: nooit, lukt? Een klein decennium geleden kregen ze ons al aan het snotteren met de café-chantantvoorstelling The broken circle breakdown, die later nog als film een Oscarnominatie in de wacht sleepte. Ik denk dat nu ook al filmmakers staan te dringen om de filmrechten van Chasse Patate. Dat zal vast een mooie film worden, maar als theatermissionaris raad ik u ten strengste aan om deze voorstelling nu, op een weiland diep verborgen in de ommelanden van Den Bosch, te gaan meemaken.

Pure drama

Hoe kun je op film die reis in die stadsbus overbrengen, de stad uit, een onverhard paadje tussen bomen en weilanden in? Hoe die ondergaande zon met dreigende wolkenluchten, hoe dat roepende meisje in een verlopen maisveld? En hoe die hartverwarmende lol, de aandacht voor de kleintjes in het publiek en hoe de harten te openen van al die toeschouwers die het gaande de avond eigenlijk heel koud zouden moeten hebben?

Een verhaal goed vertellen is een hoge kunstvorm, die aan de Nederlandse universiteiten en hogescholen niet meer wordt onderwezen. Daar heeft men zich naar verluidt gestort op het ‘postdramatische’ theater. Wat dat ook moge zijn. Omdat, nou ja, men besloten heeft dat er weer eens een tijdperk moest worden afgesloten. Dat afsluiten van tijdperken was namelijk fashion in de jaren negentig van de vorige eeuw.

Bouncy

Ga in den Bosch kijken waarom het dramatische tijdperk nog lang niet is afgesloten. Het gaat al zeker 3000 jaar mee, en is nog steeds springlevend. Dankzij onze gevoeligheid voor verhalen, onze wil om te geloven. Je kunt er zelfs president van Amerika mee worden. Je kunt mensen ook de diepste waarheden over het leven laten voelen door de grootste onzin te verkopen. Dat is gewoon een kwestie van durven.

Van het verhaal van de voorstelling hier iets weggeven, zou zonde zijn. Beelden laten zien van de vele spectaculaire hoogtepunten die dit door- en door Vlaamse verhaal kent, zou die hoogtepunten tekort doen.

Je gaat een prefab boerderette in het boerenland na afloop wel met andere, nattere ogen bekijken.

Offer!

I look forward to seeing you between 3 and 13 August, on holiday in Den Bosch. And if you can't be there, subscribe to our special, daily updated Festival Boulevard newsletter!

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)