Skip to content

Een kwart van waar ze recht op hebben! (Hoe de Publieke Omroep musici tot de bedelstaf veroordeelt)

Toen ik laatst aan middelbare scholieren probeerde uit te leggen hoe weinig de orkestleden betaald kregen die bij het Eurovisie Songfestival de muzikale verrassingsact verzorgen, keken ze me verwilderd aan. Immers, het was meer dan je als 16-jarige verdient als vakkenvuller bij de gemiddelde grootgrutter. Dus wat was eigenlijk het probleem?

Daarom nu maar even een andere rekensom, dankzij de NTB, de vakbond voor musici. Deze maand presenteerden zij hun jaarlijkse overzicht van tarieven (behaald en cao), en dan snap je waarom goede kunst duur is en de NPO een ongelooflijke uitbuiter.

Schofterig

Waar waren we ook alweer gebleven, zeg je dan. Welnu, de musici bij het Songfestival krijgen omgerekend 11,54€ per uur. Dat was dan soort van netto. In het tarievenlijstje kunnen we nu zien dat dat minstens 200 tot 300 procent onder het gangbare, en sinds 1 januari ook voorgeschreven, tarief ligt. De professionele musici horen 50 euro bruto per te krijgen, dus minimaal 150 euro per repetitie, en dan ook nog eens 300 euro per concert. In dit geval dus: 3 concerten en 8 repetities, tellen we even op, komen we op 2100 euro. Bruto. Houd je netto een euro of 1800 aan over. Waarvan je niet je reiskosten hoeft te betalen, zoals de NPO wel eist van de kunstenaars die voor 200 miljoen mensen hun kunstje gaan vertonen. Ik vermoed dat de cameralieden die het opnemen riantere vergoedingen krijgen.

Muzikanten een kwart betalen van waar ze in alle redelijkheid recht op hebben. Dat is ronduit schofterig. Ik zeg het maar eens hardop. Welke fondsen, welke subsidiënten, welke sponsoren hebben daar hun fiat aan gegeven? Tot nu toe heeft niemand bij de Publieke Omroep van deze wantoestand gerept. Waarom niet, eigenlijk?

MZW_2020_tarieven_web-003-1

Appreciate this article!

Happy with this story? Show your appreciation with a small contribution! That's how you help keep independent cultural journalism alive. (If you don't see a button below, use this link: donation!)

Donate smoothly
Donate

Why donate?

We are convinced that good investigative journalism and expert background information are essential for a healthy cultural sector. There is not always space and time for that. Culture Press does want to provide that space and time, and keep it accessible to everyone for FREE! Whether you are rich, or poor. Thanks to donations From readers like you, we can continue to exist. This is how Culture Press has existed since 2009!

You can also become a member, then turn your one-off donation into lasting support!

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)