Skip to content

Drie actrices en een kapstok. Meer heeft Aluin niet nodig voor huiveringwekkend mooie Bakchanten

Wat we wel eens vergeten, is dat kunst niet door kunstenaars, maar door óns gemaakt wordt. Kunst is immers wat zich afspeelt in ons hoofd. Een kunstenaar biedt slechts materiaal waarmee wij, de gewone stervelingen, onze eigen beelden, associaties en verhalen maken. Daarom vervelen special effects zo snel en verouderen ingenieuze decors nog voor ze de laatste voorstelling bereikt hebben: ze nemen ons werk uit handen, terwijl het juist dat werk is, dat kunst zo fijn maakt.

Fijn dus, dat Aluin, de Utrechtse theatergroep die in 2021 alweer 30 jaar bestaat, theater maakt dat teruggebracht is tot de ‘bare essentials’: tekst, acteurs en een minimaal decor. Meer heb je ook niet nodig.

Vertrouwen

Ik ging gisteren voor het eerst in tijden weer eens naar een theatervoorstelling en het beviel dus uitstekend. Aluin heeft in het eigen gebouw gezorgd voor een coronaproof setting die vertrouwen biedt, maar ook comfort en gezelligheid. Dingen die elkaar lange tijd uit leken te sluiten.

Waarom het vooral beviel was de voorstelling zelf. Aluin speelt eens in de zoveel tijd klassiekers ‘unplugged’. Dat betekent dat er geen gedoe is, alleen het verhaal en de spelers. Met Bakchanten, 2500 jaar oud, maar sindsdien nog nooit overtroffen in zeggingskracht, hebben ze goud in handen.

Bolder&Plante

Victorine Plante, die zich in de afgelopen dertig jaar ontwikkelde van woest cabaretmeisje tot bevlogen regisseur, haalde drie actrices bij elkaar die niet alleen fantastische presence hebben, maar ook nog eens uitstekend kunnen zingen. En, leuk voor de ingewijden, met de terugkeer van Audrey Bolder op het toneel van Aluin is het ook een soort reünie van het ooit roemruchte, maar te snel opgebrande cabaretduo Bolder&Plante.

De drie actrices vertellen het verhaal van Dionysus, de Griekse god van de extase, die de vrouwen van de stad Thebe wegvoert voor een wilde orgie in de bergen buiten de stad. De vorst van Thebe is boos, wil de vrouwen straffen en komt daardoor niet fijn aan zijn einde. Het stuk heet een tragedie, maar schrijver Euripides wist er 400 jaar voor onze jaartelling ook nog een paar klucht-elementen in te schrijven. Lastig voor mensen die vermenging van genres verafschuwen, maar heel fijn voor iedereen die van spektakel houdt.

Game of Thrones

En spektakel biedt het stuk, in de vorm van verhalen. Audrey Bolder neemt de twee grote spektakelscènes voor haar rekening: twee zogenaamde ‘bodeverhalen’ die gruwelen beschrijven waar Game of Thrones bij in het niet valt. Zelden ervaar je kracht van verhalen beter dan in Euripides’ Bakchanten. Zelden kreeg dat meer ruimte dan in het spel van Audrey Bolder, die zo sterk vertrouwt op de tekst dat ze er ook nog eens een typetje tegenaan durft te gooien. Zij kan dat; Euripides wordt er beter van.

Een stuk dat tweeënhalf millennium oud is kan dus nog steeds iets nieuws bieden. Zeker voor wie, al dan niet door corona, het contact met het theater even kwijt was.

Deze voorstelling  gaat op reis langs scholen. Vijfenzeventig eindexamenklassen gaan meemaken waarom de Grieken ons allerdiepste respect verdienen. En dat allemaal omdat Aluin er voor deze keer de stekker uit heeft getrokken. Laten ze daar vooral nog heel lang mee doorgaan.

Good to know Good to know
Bakchanten is eindexamenmateriaal Grieks 2021 en gaat op tournee langs gymnasia in heel Nederland vanaf oktober 2020. In de Maand van de Geschiedenis, van 9 t/m 11 oktober en van 23 t/m 25 oktober is de voorstelling ook voor publiek te zien in het eigen huis (Villa Concordia, Utrecht). Ook speelt Aluin de voorstelling in het Rijksmuseum van Oudheden, Leiden, van 25 t/m 27 november 2020. Inlichtingen en speellijst: www.aluin.nl

Appreciate this article!

Happy with this story? Show your appreciation with a small contribution! That's how you help keep independent cultural journalism alive. (If you don't see a button below, use this link: donation!)

Donate smoothly
Donate

Why donate?

We are convinced that good investigative journalism and expert background information are essential for a healthy cultural sector. There is not always space and time for that. Culture Press does want to provide that space and time, and keep it accessible to everyone for FREE! Whether you are rich, or poor. Thanks to donations From readers like you, we can continue to exist. This is how Culture Press has existed since 2009!

You can also become a member, then turn your one-off donation into lasting support!

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)