Skip to content

Niemand anders is Micha Wertheims beste mislukking tot nu toe

Het is op sociale media, en trouwens ook in de gewone media, niet handig om al te slim te zijn. Het adagium van mijn vader, die journalist was en mij voorhield niet bang te zijn om domme vragen te stellen, is tot een erecode verheven. Je hoeft maar een kwartiertje Op1 te kijken, of WNL op zondag, en je maakt tenenkrommende domheid mee: niet al te snuggere vragen van presentatoren die de domste antwoorden toelaten van niet al te wijsneuzerige gasten met een hoge politieke status.

Nu is de kans dus groot dat u mij na deze openingsalinea al verschrikkelijk arrogant vindt en eigenlijk niet verder wilt lezen. Teveel moeilijke woorden, te lange zinnen, en wie ben ik dan wel niet om te bepalen of een presentator van Op1 dom is. Wie het met me eens is zal het niet hardop durven zeggen.

Beetje dom

Nu kan ik u geruststellen: ik ben best dom. Ik had bijvoorbeeld een kaartje – ofwel een inlogcode – gekocht voor de première van het  nieuwe programma van  Micha Wertheim. Ik ben fan van deze man die in zijn pink meer slimheid bezit dan heel Hilversum bij elkaar en dacht dat het een makkie zou worden. Ik had wel een webcam nodig, een microfoon, en moet een en ander via een laptop dan wel tablet bekijken, omdat telefoon niet zou werken. 

Tussen alle andere bezigheden door (de strijd om te overleven maakt je dommer) had ik kennelijk een mailtje gemist van de kaartjesverkoper (GUTS), waardoor ik nogal verbaasd was om voor dit event dat niet op de telefoon bekeken kon worden, vijf minuten voor aanvang een sms te ontvangen met de inloggegevens. Op mijn telefoon dus. 

Dan raakt een dom mens als ik gestresst, gaat de sms via een mail doorsturen naar zijjn laptop, opent de link en ziet dat er nog een andere code moet worden ingevoerd. Die ik niet wist. Waarna ik dat gelijk op facebook ga roepen, want dom en in paniek en woensdagavond. 

Krijsende kleuter

Als een spreekwoordelijke krijsende kleuter krijg ik uiteindelijk contact met Laurens van GUTS die zich keurig beheerst houdt en mij de nogal eenvoudige code doorgeeft. Ik kan inloggen en val ruim een kwartier te laat binnen bij de show van Micha Wertheim. Dat is even wennen, het is een zoomsessie waarbij behalve Micha vanuit het theater van dienst (bij de première was dat het oude  Luxor in Rotterdam) ook toeschouwers als ik in beeld zijn. 

De show ontwikkelt zich, en van verwonderde verveling ontwikkelt de avond zich naar verbijstering en diepe bewondering. 

Hoe Micha Wertheim dat voor elkaar krijgt? Ook maar één minuut weggeven van wat er gebeurt zou zonde zijn, en het is trouwens sowieso niet na te vertellen. Daarvoor is Wertheim te briljant en te slim. 

400 mensen?

Dat vindt niet iedereen leuk. Wertheim trekt buiten de randstad geen volle zalen, en volgens de cijfertjes boven de stream waren er maar een stuk of 400 mensen die een kaartje hadden gekocht voor deze première. Al kun je na afloop van het evenement goed twijfelen aan alles wat je op het scherm ziet. 

Van Micha Wertheim ga je je dom voelen, en dat begint dus al – voor mij althans – bij het gedoe met de inlogcodes. Sommige mensen vinden het heel vervelend om zich dom te voelen, maar dat geldt dus niet voor mij. Dat Micha Wertheim er nu al met elke show opnieuw in slaagt om de grenzen van de filosofie en het cabaret op te zoeken in één en hetzelfde programma: onnavolgbaar. 

Onlangs schreef Wertheim een buitengewoon intelligent essay op De Correspondent: Wat de beste kunstwerken met elkaar gemeen hebben: ze zijn mislukt. We kunnen alleen maar constateren dat het nieuwste programma van Wertheim grandioos mislukt is. En daarom het beste kunstwerk van deze pandemie. 

 

Appreciate this article!

Happy with this story? Show your appreciation with a small contribution! That's how you help keep independent cultural journalism alive. (If you don't see a button below, use this link: donation!)

Donate smoothly
Donate

Why donate?

We are convinced that good investigative journalism and expert background information are essential for a healthy cultural sector. There is not always space and time for that. Culture Press does want to provide that space and time, and keep it accessible to everyone for FREE! Whether you are rich, or poor. Thanks to donations From readers like you, we can continue to exist. This is how Culture Press has existed since 2009!

You can also become a member, then turn your one-off donation into lasting support!

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)