Theaterfestival Boulevard ‘s-Hertogenbosch bereidt zich voor op de 37e editie van het festival. Een editie waarin de organisatie nog steeds rekening houdt met voortdurende maatregelen rond het coronavirus. Om 1,5 meter afstand tussen bezoekers beter te kunnen waarborgen maakt Boulevard dit jaar een nieuw festivalhart. In het Zuiderpark in ‘s-Hertogenbosch realiseren we een nieuwe ontmoetingsplek met een ruime opzet. Daarnaast wijkt het festival bij de komende editie af van de traditionele 11 dagen, om ook het programma en daarmee de bezoekers meer te kunnen spreiden. Het festival vindt plaats in de periode van donderdag 5 t/m zondag 22 augustus. Het programma wordt bekend gemaakt in juni waarna de kaartverkoop start via www.festivalboulevard.nl.
Langere periode
Voor het eerst in 36 jaar duurt het festival langer dan 11 dagen. Dit maakt het mogelijk programmaonderdelen langer door te laten spelen, met vaak meerdere speelbeurten per dag. Op deze manier hoopt het festival ongeveer de helft van het aantal kaarten te kunnen verkopen als voor de pandemie, terwijl het tevens zorg draagt voor de 1,5 meter afstand tussen bezoekers. “Het verlangen om werk te kunnen tonen en publiek te ontmoeten is groter dan ooit en voelbaar in alle gesprekken die wij voeren met makers. Als festivalorganisatie is het fantastisch om in deze tijd perspectief te mogen bieden en te bouwen aan een festival waar hoofd en hart in beweging wordt gezet en waar ontmoeting en vreugde onderdeel is van het dagelijkse aanbod.”, aldus programmeur Tessa Smeulers.
Ruimere opzet
Voor het programma in 2021 legt het festival speciale focus op voorstellingen op locaties in en rondom de stad met veel ruimte, het liefst in de buitenlucht. Daarnaast creëren we een nieuw festivalhart in het Zuiderpark in ‘s-Hertogenbosch waar meer ruimte beschikbaar is. Hierdoor wordt het mogelijk om theatertenten met een grotere capaciteit te plaatsen, terwijl de openbare ruimte groot genoeg blijft voor publiek om zich (op gepaste afstand van elkaar) te kunnen bewegen en gebruik te maken van de horeca-faciliteiten. Directeur Viktorien van Hulst: “We willen een veilige ontmoetingsplek creëren die voorziet in de vooral nu grote behoefte aan nabijheid, aan ontmoeting en aan het delen van verhalen. Net als vorig jaar kiezen we bewust voor een fysiek festival meer verspreid in tijd en ruimte. De eerste tekeningen laten zien dat het Zuiderpark een hele mooie plek voor een nieuw festivalhart biedt.”
Bossche zomer
Evenals vorig jaar maakt het festival deel uit van de Bossche Zomer: een initiatief waarin twee maanden lang ruimte wordt gegeven aan ondernemers, instellingen en bezoekers om (met de RIVM-maatregelen als voorwaarde) op innovatieve en creatieve wijze samen te komen op bekende én nieuwe plekken.