Skip to content

Mailles remains in the Holland Festival a closed oyster that does not reveal its pearl.

Iets over wortels, en dat die zijn afgesneden en dat dat lastig is. Of juist niet, omdat het vrijheid geeft. Iets over mannen en vrouwen, maar wat precies werd niet helemaal duidelijk in Mailles, dat ik donderdag 10 juni, na weer een curieuze testenvoortoegangtoestand, in het Holland Festival mocht meemaken.

De grote zaal van het gebouw dat ik maar geen ITA wil noemen omdat die naam belachelijk is, maar dat zal de ouderdom wel zijn, was minder gevuld dan had gekund onder het anderhalvemeterregime, maar na afloop was een deel van het publiek uitzinnig. Ik probeer al een nacht te achterhalen, waarom.

Bandopname

Ik had mooie dans gezien, flamenco met een Afrikaanse beat, mooie zang, en onnavolgbare spoken word gehoord in twee talen door elkaar en gebracht door iemand die aan het eind precies deed wat de hele voorstelling in dat uur had gedaan: geen contact maken. Ik had live uitgevoerde muziek gemist, omdat een bandopname in dit geval bijdroeg aan de afstand die Mailles (weefsel) schiep.

Zou het een extreme wil tot betrokkenheid zijn, die een deel van het publiek op de stoelen dwong? Of een warm welkom voor de kennelijk verlegen performers, een oproep om de schroom te laten varen? Want anders kan ik het niet verklaren. We waren muurbloempjes bij een repetitie, of erger nog, onwelkome gluurders.

Muur

Het toneel van de voormalige Stadsschouwburg was van de publieksruimte gescheiden door een 30 centimeter hoge lichtbalk. Dat werkt al nooit handig in Amsterdam, maar in dit geval leek de muur tussen zaal en  toneel van metershoog gewapend beton.

Mailles is een ritueel vol met hoogst individuele uitingen, met dansers die meer met zichzelf en elkaar bezig zijn dan met het effect van de performance. Nu hoef je als uitvoerder natuurlijk niet de hele tijd met je publiek bezig te zijn, maar een soort verbinding zou welkom zijn geweest. En wat vaker niet met de rug naar het publiek zou ook fijn zijn.

Zoom-ervaring

De voorstelling was niet gefocust, niet intens, wat de afstand voorstelbaar had gemaakt. We keken nu naar een losse verzameling individuele acts, afgewisseld met groepsintermezzo’s waarin verder geen lijn of dwingende montage te herkennen was.

Zou dit een van de gevolgen zijn van de bijna anderhalf jaar corona-lockdown en bijbehorende zoom-repetities? Dat we niet met zijn allen naar elkaar toe bewegen, maar het eigenlijk stiekem juist wel veilig vinden om om binnen de eigen bubbel te blijven, ook al bevindt die zich dan net toevallig op het toneel van ’s lands eerste schouwburg op het belangrijkste festival van het jaar?

Dóór zoeken

Na afloop, om half tien, was er niets meer, maar dat hoort bij de coronafase waarin we zitten. Wat napraten op straat, terwijl de terrasgasten op het Leidseplein hun laatste meters bier naar binnen werken, meer is niet mogelijk. Het is opvallend hoe moeilijk dat kleine beetje open zijn voor ons allemaal is. Je voelt zo veel sterker wat je mist. Dat besef je minder als je thuis zit. Toch blijf ik doorzoeken naar weer een voorstelling die mij van mijn stoel blaast, zoals l’Étang dat deed.

Good to know Good to know
Mailles in het Holland Festival 2021. Info en tickets: https://www.hollandfestival.nl/en/program/2021/mailles/

PS: over dat idiote testenvoortoegangsprotocol volgt nog een apart stuk. In ben benieuwd naar je ervaringen. Laat het weten in de comments hieronder.  

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)