Skip to content

Compact Iliad by Alum is ode to invincible writer Homer.

Troje is nogal hot, dit jaar. In Den Haag is zojuist Trojan Wars, een waanzinnige marathonvoorstelling (5 uur)  in première gegaan, met 35 acteurs voor 40 rollen en een tekst die behalve van Homerus, ook heel duidelijk van Peer Wittenbols is. Die ik grenzeloos bewonder. Een recensie van de hand van collega Peter Olsthoorn is op deze site te lezen. Ik moet er nog heen.

Om het gemis goed te maken zat ik donderdag 7 oktober in het Utrechtse Theater Kikker bij De Ilias, uitgevoerd door Theatergroep Aluin. Ook Troje, ook Homerus, ook oorlog, ook twintig personages maar in dit geval slechts 3 acteurs en het was dus in een kleine vijf kwartier klaar. Het was prachtig. De acteurs heerlijk pretentieloos en barstend van het spelplezier.

Cabaretverleden

Aluin is specialist in theater op basis van klassiekers voor scholieren. Ze hebben er een kunst van gemaakt om de grootste verhalen ter wereld tot een naakte essentie terug te brengen. Oprichter Erik Snel schrijft, zijn vrouw Victorine Plante regisseert en neemt haar cabaretverleden met zich mee. (En iets met een hondje, maar daarvoor moet je de voorstelling zien).  De combi staat garant voor theater dat efficiënt met inhoud, decor en tijd omgaat, en zeggingskracht maximaal maakt. 

Homerus schreef het verhaal van de oorlog om Troje ergens in de 10e eeuw voor Christus, en het is schrijvers van boeken, films, theater en games sindsdien niet echt gelukt om beter met spanningsopbouw, montage, karaktertekening, humor en verhaallijn om te gaan dan dit Griekse oerverhaal. Van Shakespeare en Stephen King, tot Game of Thrones en ook Squid Game: zonder Homerus waren deze verhalen niet mogelijk geweest. 

Mythologie

Oorlogen ontstaan omdat mannen geen zin hebben om hun buit te delen, goden elkaar het licht in de ogen niet gunnen en mensen in het algemeen te goedgelovig zijn. Strijd is verslavend en we zien niet in dat die altijd alles verwoest. Dat schreef Homerus op, en dat bepaalde de hele mythologie van de klassieke Grieken, waarop ons wereldbeeld nog steeds op is gebaseerd. Uiteindelijk is iedereen inwisselbaar en dus kun je zo’n gigantisch verhaal makkelijk met drie spelers uitvoeren.

Bovenstaande mag misschien wat erg boud klinken, maar ga kijken naar deze ultrakorte versie, en je snapt het. En dan blijft er nog genoeg over voor die grote marathon uit Den Haag.

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)