Meteen naar de inhoud

Waanzee: Grungetheater van Ko van den Bosch en Rosa mag nog wel wat bozer

Ko van den Bosch richtte ooit het nietsontziende theatergezelschap Alex d’Electrique op en het theater zou door hem blijvend veranderen. Ze maakten punktheater en omdat er toch nog maar weinig video was, zijn de mythes over bakken stront en acteurs die elkaar met kettingzagen te lijf gingen talrijker dan dat het werkelijk voorkwam.

Ik heb lang gedacht dat in een ander leven Ko van den Bosch een Hollandse Rammstein zou kunnen zijn geweest, maar van den Bosch houdt er – volgens mij – niet van om hits te schrijven, en dat doet Rammstein dan weer wel. Van den Bosch bleef grunge omdat hij daar ook gewoon zijn principes kan koesteren.

Tredmolen

Dus is het alleen maar mooi dat hij nu met het Rosa Ensemble, de club van componist Daniël Cross, een grungevoorstelling geschreven heeft. De band die Rosa heeft neergezet zit uiterlijk dicht tegen Rammstein aan, al ontbreekt de tredmolen voor de pianist, die bij dat grote Duitse voorbeeld het ijzeren ritme van alle nummers bepaalt. Qua inhoud zit de voorstelling meer op de lijn van Nirvana. 

Het zou een recept voor een weergaloos muziektheater kunnen zijn, maar toch knaagt er iets. Dat is niet de muziek van Rosa, die soms toch niet helemaal los kan komen van het virtuoze spel met 17/8e maten op de linker-, en 5/4e maat op de rechterhand. Dat is – met een beetje goede wil – punk genoeg, al headbangt het niet helemaal lekker. 

Matia Bazar

Het verhaal dat Ko van den Bosch schreef gaat over een zanger die steeds minder plek in zijn hoofd heeft voor zijn idealen, en dus ontspoort. Typisch Ko van den Bosch-materiaal en de zanger zingt goed, ondersteund door een zangeres die alle registers tussen Nina Hagen en Matia Bazar moeiteloos beheerst. 

Het enige probleem is dat ze te veel met het publiek bezig zijn. Ze willen de hele tijd iets vertellen en dat past eigenlijk helemaal niet bij het beeld van een grungeband. Dan wil ik voorovergebogen bozigheid zin, een zanger die de zaal geen blik waardig keurt, een zangeres die alleen maar boos is op al die zuigende types. Het begint nu allemaal veel te vrolijk en dat haalt eigenlijk al het gevaar uit de voorstelling. Dat is best jammer, want de inzet is ok, de band sterk, en de acteerkwaliteit voldoende. 

Volgende keer gewoon de toeschouwers niet meer als theaterbezoekers zien, maar als doorgesnoven, bierdrinkende en pogoënde stadsboeren rond een moshpit waarvan de vloer lava is. Dan komt het allemaal goed. Trust me.  

Goed om te weten Goed om te weten
Meer over Waanzee: website en bandcamp

Waardeer dit artikel!

Als je dit artikel waardeert en je waardering wilt laten blijken met een kleine bijdrage: dat kan! Zo help je onafhankelijke journalistiek in stand houden. Laat je waardering blijken met een kleine donatie!

donatie
Doneer

Waarom doneren?

We zijn ervan overtuigd dat goede onderzoeksjournalistiek en deskundige achtergrondinformatie essentieel zijn voor een gezonde cultuursector. Daar is niet altijd plek en tijd voor. Cultuurpers wil die ruimte en tijd wel bieden, en voor iedereen GRATIS toegankelijk houden! Of je nu rijk bent, of arm. Dankzij donaties van lezers zoals jij kunnen we blijven bestaan. Zo bestaat Cultuurpers al sinds 2009!

Je kunt ook lid worden, dan zet je je eenmalige donatie om in blijvende steun!

Tags:

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.Bekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands