Skip to content

Festival Circolo pushes boundaries between art and tricks - BNG prize for handstand talent Nolan

Het verschil tussen kunstjes en kunst is de transformatie. Van een tweedimensionaal doek in een vorm met drie dimensies, van bewegende lucht naar emotionele muziek, op een toneel van man naar vrouw of omgekeerd en van een handstand in een vloeibare abstractie. Transformatie waar je live bij bent, dat kan dus heel goed in het circus, ervoer ik de afgelopen week in Tilburg tijdens Festival Circolo.

De BNG Circusprijs, een aanmoedigingsprijs van de Bank Nederlandse Gemeenten voor aanstormend Nederlands circustalent, ging volkomen terecht naar Melody Nolan, die op de Rotterdamse circusopleiding van Codarts de kunst van het op handen lopen tot grote hoogte heeft gebracht.

Vloeiend

Transformatie live meemaken is magisch, omdat je niet precies weet wat je ziet en toch weet dat wat je ziet niet onmogelijk is. Daar is heel veel kunde voor nodig, en sinds we in Nederland een paar jaar professionele opleidingen hebben voor circusartiesten, raken we ervan doordrongen dat circus niet iets is voor buitenlandse megaproducties als Cirque du Soleil of dichter bij huis clown Flappie op het buurtfeest voor de allerkleinsten. Melody Nolan wist schijnbaar moeiteloos de overgang te maken van de krachtpatserij die op je handen staan met zich meebrengt tot een dansant vloeiend bewegingsspel dat tegelijk onvoorstelbaar ingewikkeld oogde en ontroerend werkte.

Op Festival Circolo krijg je – al een groot aantal jaar – circuskunst te zien die vaak jong, onderzoekend en meestal grensverleggend is. Niet echt bedoeld voor de allerkleinsten en ook niet vol crowdpleasers die van het applaus halen hun levensdoel hebben gemaakt. Eerder was Lucho Smit er te zien, die zijn hele voorstelling van anderhalf uur in het teken stelde van de vraag wat er eigenlijk nog nieuw was aan circuskunst. Zondag was het de beurt aan het Franse collectief Contrabande om met de voorstelling Willy Wolf aan de orde stellen hoe ver mensen durven te gaan om het publiek te behagen.

Zonder vangnet

De Willy Wolf uit de titel was een Poolse havenarbeider die in de Franse stad Nantes bijkluste als luchtacrobaat, en daar zo goed in werd dat hij er zijn beroep van maakte. Na een paar jaar vond hij er omdat vangnetten voor mietjes waren de dood, ten omeesverstaan van een juichende menigte. De zeven artiesten spelen met de hoogtevrees die we allemaal voelen en maken doodenge acts op grote hoogte, zonder vangnet. De buitengewoon slim opgezette dramaturgie laat hen naar zichzelf kijken op tv, en dat wordt uiteindelijk een van hen fataal. Dat slotbeeld is hartverscheurend mooi, en ontstaat uit hun timingstechniek die halsbrekend scherp is.

Ook hier speelde transformatie een rol en werden onze bestaande oordelen op de hak genomen. Referenties aan Amy Whitehouse kwamen plotseling op toen de vrouw van het gezelschap als winnares van een talentenjacht lallend op 10 meter hoogte op een duikplank van wankelde.

Het matrasje tien meter onder haar, formaat stevige auping uit de meubelzaak, bleek tot wonderbaarlijke reddingen in staat.

Circus is kunst. Dat smaakt naar meer.

Good to know Good to know

Gezien: Festival Circolo in Tilburg.

Appreciate this article!

Happy with this story? Show your appreciation with a small contribution! That's how you help keep independent cultural journalism alive. (If you don't see a button below, use this link: donation!)

Donate smoothly
Donate

Why donate?

We are convinced that good investigative journalism and expert background information are essential for a healthy cultural sector. There is not always space and time for that. Culture Press does want to provide that space and time, and keep it accessible to everyone for FREE! Whether you are rich, or poor. Thanks to donations From readers like you, we can continue to exist. This is how Culture Press has existed since 2009!

You can also become a member, then turn your one-off donation into lasting support!

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)