Meteen naar de inhoud

Festival Circolo verlegt de grenzen tussen kunst en kunstjes – BNG-prijs voor handstandtalent Nolan

Het verschil tussen kunstjes en kunst is de transformatie. Van een tweedimensionaal doek in een vorm met drie dimensies, van bewegende lucht naar emotionele muziek, op een toneel van man naar vrouw of omgekeerd en van een handstand in een vloeibare abstractie. Transformatie waar je live bij bent, dat kan dus heel goed in het circus, ervoer ik de afgelopen week in Tilburg tijdens Festival Circolo.

De BNG Circusprijs, een aanmoedigingsprijs van de Bank Nederlandse Gemeenten voor aanstormend Nederlands circustalent, ging volkomen terecht naar Melody Nolan, die op de Rotterdamse circusopleiding van Codarts de kunst van het op handen lopen tot grote hoogte heeft gebracht.

Vloeiend

Transformatie live meemaken is magisch, omdat je niet precies weet wat je ziet en toch weet dat wat je ziet niet onmogelijk is. Daar is heel veel kunde voor nodig, en sinds we in Nederland een paar jaar professionele opleidingen hebben voor circusartiesten, raken we ervan doordrongen dat circus niet iets is voor buitenlandse megaproducties als Cirque du Soleil of dichter bij huis clown Flappie op het buurtfeest voor de allerkleinsten. Melody Nolan wist schijnbaar moeiteloos de overgang te maken van de krachtpatserij die op je handen staan met zich meebrengt tot een dansant vloeiend bewegingsspel dat tegelijk onvoorstelbaar ingewikkeld oogde en ontroerend werkte.

Op Festival Circolo krijg je – al een groot aantal jaar – circuskunst te zien die vaak jong, onderzoekend en meestal grensverleggend is. Niet echt bedoeld voor de allerkleinsten en ook niet vol crowdpleasers die van het applaus halen hun levensdoel hebben gemaakt. Eerder was Lucho Smit er te zien, die zijn hele voorstelling van anderhalf uur in het teken stelde van de vraag wat er eigenlijk nog nieuw was aan circuskunst. Zondag was het de beurt aan het Franse collectief Contrabande om met de voorstelling Willy Wolf aan de orde stellen hoe ver mensen durven te gaan om het publiek te behagen.

Zonder vangnet

De Willy Wolf uit de titel was een Poolse havenarbeider die in de Franse stad Nantes bijkluste als luchtacrobaat, en daar zo goed in werd dat hij er zijn beroep van maakte. Na een paar jaar vond hij er omdat vangnetten voor mietjes waren de dood, ten omeesverstaan van een juichende menigte. De zeven artiesten spelen met de hoogtevrees die we allemaal voelen en maken doodenge acts op grote hoogte, zonder vangnet. De buitengewoon slim opgezette dramaturgie laat hen naar zichzelf kijken op tv, en dat wordt uiteindelijk een van hen fataal. Dat slotbeeld is hartverscheurend mooi, en ontstaat uit hun timingstechniek die halsbrekend scherp is.

Ook hier speelde transformatie een rol en werden onze bestaande oordelen op de hak genomen. Referenties aan Amy Whitehouse kwamen plotseling op toen de vrouw van het gezelschap als winnares van een talentenjacht lallend op 10 meter hoogte op een duikplank van wankelde.

Het matrasje tien meter onder haar, formaat stevige auping uit de meubelzaak, bleek tot wonderbaarlijke reddingen in staat.

Circus is kunst. Dat smaakt naar meer.

Goed om te weten Goed om te weten

Gezien: Festival Circolo in Tilburg.

Waardeer dit artikel!

Blij met dit verhaal? Laat je waardering blijken met een kleine bijdrage! Zo help je onafhankelijke cultuurjournalistiek in stand houden. (Zie je geen knop hieronder, gebruik dan deze link: donatie!)

Vlot doneren
Doneer

Waarom doneren?

We zijn ervan overtuigd dat goede onderzoeksjournalistiek en deskundige achtergrondinformatie essentieel zijn voor een gezonde cultuursector. Daar is niet altijd plek en tijd voor. Cultuurpers wil die ruimte en tijd wel bieden, en voor iedereen GRATIS toegankelijk houden! Of je nu rijk bent, of arm. Dankzij donaties van lezers zoals jij kunnen we blijven bestaan. Zo bestaat Cultuurpers al sinds 2009!

Je kunt ook lid worden, dan zet je je eenmalige donatie om in blijvende steun!

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.Bekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands