Skip to content

Performing Arts Fund works to clean up grant jungle

Het gaat allemaal pas in 2023 in, op zijn vroegst, maar de eerste vlagen van de frisse wind die door het Fonds Podiumkunsten waait, brengen de boomtoppen in beweging. Het Fonds wil onder de nieuwe directeur Viktorien van Hulst een einde maken aan de vele  subsidieregelingen die in de afgelopen jaren onder het mom van ‘maatwerk’ tot een bureaucratisch oerwoud hadden geleid.

Op de website van het Fonds, dat (vooralsnog)  een kleine veertig miljoen euro te verdelen heeft over de podiumkunsten in Nederland, staat te lezen dat ze daar nu alvast streven naar één subsidie voor de programmering van Nederlandse podia. Nu zijn daar er wat meer regelingen, namelijk. We geven het lijstje: 2P: Verbinden produceren en presenteren, kleinschalige en incidentele programmering (SKIP), podiumstartregeling,  programmering festival popmuziek, programmering podium popmuziek (kernpodium), programmering incidentele concerten popmuziek, programmeringsbijdrage podia Drenthe, Flevoland en Zeeland, reguliere programmering in theater- en concertzalen (SRP) en tot slot nog de speciale rampenfondsen van de compensatieregeling voor organisatoren van culturele evenementen Covid-19, 2P Covid-19: een podium voor lokale makers en podia Covid-19. 

Met dit pakket aan regelingen kun je je voorstellen dat je al een hele afdeling aan medewerkers in dienst moet nemen als je überhaupt subsidie wilt krijgen.

Van 11 naar 1

De nieuwe directie wil nog maar één regeling, en dat kunnen we vanaf deze plek alleen maar heel erg luid toejuichen. Dus in plaats van elf potjes, nog maar één. Daarbij gaat het fonds meer aandacht besteden aan het lokale/regionale perspectief en wil het ruimte bieden voor andere rollen die podia op zich nemen, zoals die van (co)producent en talentontwikkelaar. Om dat voor elkaar te krijgen, en dat is pas het echt goede nieuws, gaat het fonds geen ’tekortsubsidies’ meer verstrekken, maar alleen nog lumpsumsubsidies.

Dat betekent dat het Fonds Podiumkunsten zich vol goede moed wijdt aan de nieuwe bestuurscultuur, die niet langer uitgaat van wantrouwen – eerst je geld uitgeven, dan heel precies verantwoorden wat je mist, en dat gaan we bijpassen – maar van vertrouwen: je krijgt geld op basis van je plannen, en we gaan ervan uit dat je dat geld dienovereenkomstig besteedt Achteraf bepalen we dan of dat goed is gedaan.

Dit scheelt administratie en biedt ruimte voor eigen initiatief. Profilering wordt belangrijker en lokale worteling (iets wat hier al heel lang op het verlanglijstje staat) wordt verankerd in afspraken met lokale overheden over matching van de subsidiebedragen.

Festivals

Het idee is gebaseerd op wat er ook al is geregeld voor de festivalmarkt, waar de huidige FPK-directeur Van Hulst eerder de scepter zwaaide. Daar heeft een soortgelijke regeling geleid tot verdere profilering van de podiumkunstenfestivals en een grotere vrijheid om geld te besteden aan prestige enb/of ontwikkeling.

Het plan is voorgelegd aan het ‘veld’ in een viertal sessies. Daarin is welwillend gereageerd, al was met name de popsector wat afhoudend. Zo zou de aandacht voor internationale acts in die sector juist meer nadruk moeten krijgen.

Waar het plan in ieder geval goed voor is: diversiteit in het aanbod en aandacht voor het verschil tussen de randstad en de regio. Het verslag stelt: ‘een voorstelling die in Nijmegen nog spannend en experimenteel is, is in Amsterdam soms al oud nieuws. Onderwerpen als diversiteit en inclusie spelen in de regio op een ander niveau als in de Randstad.

Vooralsnog is de subsidie nog volop in ontwikkeling. Pas in 2023 is de invoering gepland.

Good to know Good to know

Appreciate this article!

Happy with this story? Show your appreciation with a small contribution! That's how you help keep independent cultural journalism alive. (If you don't see a button below, use this link: donation!)

Donate smoothly
Donate

Why donate?

We are convinced that good investigative journalism and expert background information are essential for a healthy cultural sector. There is not always space and time for that. Culture Press does want to provide that space and time, and keep it accessible to everyone for FREE! Whether you are rich, or poor. Thanks to donations From readers like you, we can continue to exist. This is how Culture Press has existed since 2009!

You can also become a member, then turn your one-off donation into lasting support!

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)