Skip to content

Four Cinedans festival tips, in a packed weekend

Met Kaboom!, Movies that matter, de Roze Filmdagen en Cinedans alle vier tegelijk, wordt het lastig kiezen komend weekend.
Cinedans, dance on screen,  is een festival dat me zeer dierbaar is, daar zal ik komend weekend te vinden zijn.  Cinema is tenslotte beweging, in montage, découpage, handeling, mise en place. En langzaam begint het besef dat dans en film een logische combinatie vormen, ook steeds meer door te dringen tot kunstopleidingen. Opvallend is dat vooral bij beeldende kunstopleidingen studenten kortfilms maken die bij Cinedans te zien zijn. Ik ga zeker een oog houden op de studentencompetitie.

Circus is helemaal terug

Een van de specials dit jaar is New Circus. We hadden met het Circolo festival al gezien dat het circus helemaal terug is, en dat het weinig heeft te maken met het stoffige gedoe uit mijn jeugd. Bij Cinedans is een van de films waar ik me het meest op verheug Even When I Fall van Sky Neal en Kate McLarnon. De film gaat over twee Nepalese meisjes die als kinderen aan het circus in India verkocht worden, vrijkomen en nu het eerste circus in Kathmandu, Nepal oprichten. Een schitterend verfilmd verhaal over veerkracht. De film is alleen online te zien. Jammer, de fotografie vraagt om een groter scherm dan dat van een laptop. Zeven korte films in het New Circus programma zijn wel op een groot scherm te zien.

Experimenteler, maar zeker ook een mooie film over veerkracht van vrouwen is de middellange film Romance van Samantha Shay. Centraal in de film staat Naomi Brito, de eerste transgender danseres bij Tanztheater Wuppertal. Haar transitie was gebaat bij de vrouwenrollen die ze danste. Romance is opgenomen in de karakteristieke, maar vervallen repetitiestudio, en vervlecht heden en verleden, documentaire en fictie, en is dan ook nog eens gebaseerd op een kort verhaal van Miranda July. Ik heb ervan genoten.

Veerkracht en revolutionaire kracht

Veerkracht is een understatement als het over de Iraanse vrouwen gaat die onder de leuze Woman, Life, Freedom strijden. Ik heb het grootste respect voor deze vrouwen. Erg onder de indruk was ik dan ook van de korte film die aan hen die bij de demonstraties het leven lieten is opgedragen. Until van de Iraanse choreografe en maakster Tanin Torabi heeft een bijna beklemmend gevoel van urgentie. De film is opgenomen met kleine camera’s, misschien zelfs alleen telefoons op selfiesticks. We zien jonge mensen rennen, vallen en dansen. Dat is het, dat is alles. Maar omdat je weet tegen welke achtergrond zij dat doen, voelt het als een revolutionaire en gevaarlijke daad. De film greep me bij mijn strot.

Tot slot wat lichtere kost. Calender Girls. Oudere vrouwen die met eenhoorndiadeempjes op discomuziek dansen. De kostuums zijn melig, de muziek is vreselijk, maar ook deze vrouwen hebben wel degelijk een verhaal te vertellen. Van hoe het is om ouder te worden in Florida, over verlies en verwachtingen. Maar ook over weerbaarheid, weigeren om achter de geraniums te gaan zitten en onzichtbaar te worden. En zo stemt een vrouw die haar gehoor verloor en dus met vervroegd pensioen gestuurd werd als politieagent, toch weer vrolijk.

Cinedans is van 24 t/m 26 maart in Eye, IJboulevard te Amsterdam. Online is het festival te volgen t/m 31 maart.

Appreciate this article!

Happy with this story? Show your appreciation with a small contribution! That's how you help keep independent cultural journalism alive. (If you don't see a button below, use this link: donation!)

Donate smoothly
Donate

Why donate?

We are convinced that good investigative journalism and expert background information are essential for a healthy cultural sector. There is not always space and time for that. Culture Press does want to provide that space and time, and keep it accessible to everyone for FREE! Whether you are rich, or poor. Thanks to donations From readers like you, we can continue to exist. This is how Culture Press has existed since 2009!

You can also become a member, then turn your one-off donation into lasting support!

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)