Skip to content

The future is moving, the question is: how?

Als het verschil tussen de performer tijdens de voorstelling en na afloop minstens een dikke meter is, weet je dat je met een groot kunstenaar te maken hebt. De Australische danseres Olympia Kotopoulos is een groot kunstenaar, want op het toneel vult ze de ruimte, terwijl ze in het echt krap anderhalve meter telt. Kunst is, letterlijk, larger than life.

Ik zag Olympia Kotopoulos in de voorstelling What Lies Beneath, gemaakt door Veerle van Overloop bij haar Groningse ‘huis’ Shelfish Productions. Plaats van de confrontatie was het Utrechtse Theater Kikker waar het rondreizende festival Moving Futures voor twee dagen was neergestreken.

Jong

Moving Futures gaat over jonge dansmakers, waarin dat woord ‘jong’ dus ruim kan worden genomen: Veerle van Overloop gaat al een tijdje mee: ik zag haar ooit tegenover Jacob Derwig in een legendarische Platonov bij ’t Barre Land (2000).

Aan de andere kant is Olympia Kotopoulos met 23 jaar weer wél jong en dus helemaal Gen Z, net als de twee andere performers van deze avond, de popping&locking performers Argil & Hassani. Zij brachten een aandoenlijk jongensstuk over twee humanoid superhelden die in de leer waren geweest bij late great mimekunstenaar Rob van Reijn: veel gemime’de glazen wanden en vertellende handelingen in een halfuurtje beweging.

Filterbubbel

Niet helemaal toevallig gaan beide voorstellingen over de informatieovervloed waar de wereld op dit moment aan ten onder lijkt te gaan. Bij de jongeren van nu leidt dat tot paradoxaal gedrag. Waar professionals als ik nog hun best willen doen om alles bij te houden via de oude en gevestigde media, keert Gen Z zich ervan af, duikt onder in het Marvel-universum, of volgt uitsluitend nog wat er van de wereld langskomt via TikTok of YouTube: fijn gefilterd in een bubbel waar alles waar je geen zin hebt door ijverige algoritmes buiten het zicht gehouden wordt.

Olympia Kotopoulos kreeg tijdens het maken van What Lies Beneath een nogal onthutsende openbaring. Opgegroeid in Australië, dat in wereldpolitiek opzicht volgens haar één grote bubbel is, ontdekte ze pas in Nederland hoeveel nieuws er is. Weer iets later, eenmaal bezig met Veerle van Overloop, kwam ze erachter dat haar vader 10 jaar in dienst was geweest bij Reuters, het persbureau dat wereldwijd nog altijd een van de belangrijkste nieuwsbronnen is.

Doorbraak

Waar de gesprekken aan tafel dan wél over gingen, in Olympia’s jeugd, heb ik niet gevraagd, maar de ontdekking dat haar vader in het hart van het wereldnieuws had geleefd, bleek een doorbraak in het project van Veerle van Overloop. Met What Lies Beneath wil zij een bijna allesomvattende kritiek geven op de manier waarop media niet alleen het nieuws zelf tot hapklare brokken vermalen, maar ook de mensen die dat nieuws ‘maken’, of dat nu de journalisten zijn, of de mensen over wier lot zij berichten. Van Overloop gebruikt verhalen van journalisten en slachtoffers op tape, een extreme close-up van een actrice die over Afrikaanse gruwelen lijkt te vertellen, een graffitikunstenaar, en dat alles op een geluidsspoor van ambient klanken.

Dat is veel, en nogal ambitieus, kan ik na afloop concluderen. Niet lelijk, zeker aansprekend, maar zo ongelooflijk intens en veellagig dat je toch een beetje de neiging voelt opkomen om met een fijn sprookjesboek over superhelden die de wereld in een oester vangen in een knus hoekje weg te kruipen. Of iets met TikTok.

Het is natuurlijk ook een dilemma voor de kunstenaar Veerle van Overloop die zich afvraagt of we met de desinteresse in het onderliggende verhaal niet ons eigen graf graven: laat je zien hoeveel van de echte verhalen we nog missen, en dat zijn er veel, of neem je één van die verhalen en hang je daar je woede, onmacht en  frustratie aan op?

Daar kun je het na afloop nog lang over hebben, heb ik ontdekt.

Meegemaakt: Moving Futures op zaterdag 1 april met o.a. What Lies Beneath van Shelfish productions.

Appreciate this article!

Happy with this story? Show your appreciation with a small contribution! That's how you help keep independent cultural journalism alive. (If you don't see a button below, use this link: donation!)

Donate smoothly
Donate

Why donate?

We are convinced that good investigative journalism and expert background information are essential for a healthy cultural sector. There is not always space and time for that. Culture Press does want to provide that space and time, and keep it accessible to everyone for FREE! Whether you are rich, or poor. Thanks to donations From readers like you, we can continue to exist. This is how Culture Press has existed since 2009!

You can also become a member, then turn your one-off donation into lasting support!

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)