Skip to content

Seas and mountains of women in Walzer by Frieda Gustavs and Leo Erken

Banieren van de Vereeniging voor Vrouwenkiesrecht, Afdeeling Haarlem laten zien dat er iets veranderd is de afgelopen eeuw. Maar de banieren van Londense suffragettes die gelijke betaling voor mannen en vrouwen eisen maken duidelijk dat het nog lang niet genoeg is.

De openingsavond van Walzer, de nieuwe VR-installatie in Eye viert vrouwenlevens. Dolle Mina’s, suffragettes, Aletta Jacobs, naamloze vrouwen die met een koloniale lens door een pater zijn gefotografeerd, alle vrouwen komen voorbij. Met korte films en gesprekken met de makers walsen we door alle feministische golven.

Landschap met gamesoftware

In de VR van Frieda Gustavs en Leo Erken bewegen we door een landschap van en met vrouwen. Aletta Jacobs stijgt mijlenver boven ons uit als een soort Mount Rushmore, maar we kunnen ook zwemmen door een zee van vrouwen, dwalen door een vrouwenbos en verdwalen in de vrouwenstad. Met gamesoftware zijn duizenden foto’s getransformeerd tot een levendig landschap waar het heel fijn verblijven is.

Met een controller kun je navigeren door de verschillende soorten terrein. Walzer zit tussen een 2-D en een 3-D in. Hoewel de makers nergens beogen of pretenderen om een realistisch terrein te maken, kun je toch eindeloos ronddolen en zelfs een beetje verdwalen. De foto’s plooien zich rond gebouwen en bomen, wórden de bomen en de zee, maar blijven ook uitdrukkelijk oude portretten. Fotograaf en fotoverzamelaar Leo Erken heeft de duizenden foto’s gevonden op markten, in privécollecties en online. Thematisch ga je van werk naar plezier en van woede en onrecht naar mode. De begeleidende wals stuurt de perceptie, hoewel het nergens uitleggerig of verhalend wordt. De toeschouwers moeten zelf aan het werk.

Eindeloze wals

De score is het afstudeerproject van de jonge componiste Frieda Gustavs, die een wals van 70 seconden eindeloos loopte en kopieerde tot een rijke soundscape die prikkelt. Verschillende instrumenten, zang en industriële geluiden zetten de toon voor de beelden.

De vrouwenstemmen uit het project komen niet uit een audio-archief, maar uit de buurt van de makers: Russische fotografes die gevlucht zijn, een buurvrouw van Erken die zowel plat Amsterdams als vloeiend Japans spreekt, spelende kinderen in de buurt. Het geeft het project een aangename alledaagsheid die eerder prikkelt dan frustreert. Hoewel het fijn zou zijn om meer te horen over de vrouwen die geportretteerd zijn, is het uiteindelijk de enorme hoeveelheid beeld die het werk indrukwekkend maakt. Want waarom weten we dat de zwarte vrouw gefotografeerd is door een pater, maar weten we niets van haarzelf? Waarom zijn er zoveel groepjes van drie vrouwen, en niet van twee? Dat laatste, vertelde Erken, is omdat er dan dingen kunnen gebeuren. Het kan te intiem worden, en daarvoor is een derde vrouw of meisje nodig. Three is a crowd.

Plus ça change

Nog maar een week geleden debuteerde de Tweede Kamer over de vraag of abortus uit het strafrecht moet. Vrouwen krijgen nog steeds geen gelijke beloning voor gelijk werk. De korsetten zijn uit, we mogen stemmen, maar hoeveel is er blijvend veranderd sinds de eerste foto’s uit 1850? Bij Eye is de blik deze zomer op vrouwen, en van vrouwen. Die male gaze wordt hier in ieder geval onttakeld.

Meer context en tickets? klik hier

Appreciate this article!

Happy with this story? Show your appreciation with a small contribution! That's how you help keep independent cultural journalism alive. (If you don't see a button below, use this link: donation!)

Donate smoothly
Donate

Why donate?

We are convinced that good investigative journalism and expert background information are essential for a healthy cultural sector. There is not always space and time for that. Culture Press does want to provide that space and time, and keep it accessible to everyone for FREE! Whether you are rich, or poor. Thanks to donations From readers like you, we can continue to exist. This is how Culture Press has existed since 2009!

You can also become a member, then turn your one-off donation into lasting support!

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)