Skip to content

Susanne Kennedy's 'Angela - a strange loop at the Holland Festival: no new insights, rather clichés

Tja, Angela… deze ‘posthumane’ voorstelling van de Duits-Britse regisseur Susanne Kennedy, nu te zien in het Holland Festival, wil veel aansnijden: leven & dood, tijd & ruimte, waarheid & fake.

Het stuk begint met een tekst die over de wanden loopt en aankondigt dat alles in dit verhaal echt is, gebaseerd op dagboeken en feiten. Snel daarna wordt dit statement op zijn kop gezet: de acteurs lijken androids, menselijk uitziende en handelende robots. Hun Engelstalige conversatie is houterig en ongemakkelijk, hun stemmen zijn vooraf opgenomen waardoor het kunstmatige effect wordt vergroot.

De hoofdfiguur is een social media-influencer die haar weinig opzienbarende leven – het speelt zich grotendeels af in één kamer- via live streams deelt met een onzichtbare buitenwereld. Angela’s leven is één acteeract vóor de camera: ze eet fastfood met een vriend, waarbij we de kauw- en smakgeluiden versterkt horen en het gesprek spaarzaam en oppervlakkig is. Ze lijdt aan onduidelijke pijn in haar darmen, á la Moliere’s Ingebeelde Zieke. Wij zien hoe het kind Angela door haar moeder wordt getroost, met exact dezelfde tekst waarmee Angela haar teddybeer toespreekt: dergelijke herhalingen – loops – en rolwisselingen komen veelvuldig terug.

Animaties

Het stuk is opgedeeld in een zwarte, een witte en een rode fase, maar de boodschap is dat tijd en ruimte fluïde zijn. Dat wordt flink benadrukt door aan en uit flikkerend stroboscopisch licht en sciencefictionachtige animaties die ons meezuigen in uitdijende ruimtes van kleur. Ze zijn ontworpen door de Duitse multimediakunstenaar Markus Selig, die al eerder samenwerkte met Kennedy.

Via een scherm vertelt Angela’s teddybeer een verhaal vanuit de kosmos, waar dieren wijsheid bezitten. Dan verschijnt een engel, bijna-naamgenoot Angel, die Angela ‘naar het licht leidt’, de kamer uit- een nooduitgang waar al de hele voorstelling naar wordt verwezen via de rood gekalkte woorden EXIT op de wanden. Naderhand vertelt Angela hoe zelfs haar botten tot as zijn verpulverd.

Of zij als een phoenix is herrezen of dat we haar leven in omgegooide volgorde zien, hoe dan ook baart Angela even later een foetus uit haar mond en verwisselen moeder en dochter zo van rol: de strange loop uit de titel. Terwijl de engel in de kamer aanwezig blijft – Angela’s alter ego?- sterft ook moeder met de woorden: ‘maak je geen zorgen, ik ga alleen maar dood’.

Dominant

Het is duidelijk dat Kennedy ons uit de gangbare manieren van kijken en ervaren wil halen en ze trekt daar heel wat techniek voor uit de kast. Naar mijn smaak té veel: de decor-vullende animaties zijn heel dominant in de voorstelling, maar wat voegen ze nu precies toe? Uiteindelijk lijkt de bedoeling vooral om ons te laten nadenken over aloude thema’s: geboorte en dood, tijd en herinnering. En vooral: het onvermogen om echt contact te maken- ondanks het voortdurend online connected zijn.

Dat zijn geen nieuwe inzichten, eerder cliché’s. Door die te laten spelen door figuren van bordkarton, is de voorstelling zelf ook oppervlakkig. Het resultaat was beleefd applaus tijdens de première en een aantal voortijdig vertrokken bezoekers.

Tot en met 9 juni in ITA, Amsterdam

Appreciate this article!

Happy with this story? Show your appreciation with a small contribution! That's how you help keep independent cultural journalism alive. (If you don't see a button below, use this link: donation!)

Donate smoothly
Donate

Why donate?

We are convinced that good investigative journalism and expert background information are essential for a healthy cultural sector. There is not always space and time for that. Culture Press does want to provide that space and time, and keep it accessible to everyone for FREE! Whether you are rich, or poor. Thanks to donations From readers like you, we can continue to exist. This is how Culture Press has existed since 2009!

You can also become a member, then turn your one-off donation into lasting support!

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)