Skip to content

Once maligned Brazilian hero Verocai conquers the Holland Festival.

Zo ziet charisma eruit. Arthur Verocai, inmiddels 79, lang en mager, stijlvol jasje om de benige schouders, hoeft maar een keer de zaal in te kijken om het publiek te overweldigen. In de grote zaal van het Concertgebouw, dinsdagavond, stond de Braziliaanse legende voor het Metropole Orkest om werk van zijn schaarse albums te laten klinken. Hij hoefde nauwelijks te bewegen, zijn handen nauwelijks op te heffen om het groot bezette orkest te laten klinken als de lekkerste big band ter wereld.

Verocai is de man die voorbestemd was voor grote dingen, maar zijn tijd niet mee had. Had men in de jaren zeventig gehoord wat men nu hoort, was hij veel productiever geweest. Wie weet tot welke hoogte hij verder gestegen was. Terwijl hij nu al top is. 

Cool Jazz

Zo klonken de seventies dus. De muziek die Verocai in 1972 op een destijds genegeerd album zette, is een uiterst geslaagd huwelijk tussen de Bossa Nova van Jobim, bekend van Astrud Gilberto, en de cool jazz van Miles Davis, voorzien van een vleug Zappa. Dat klinkt dus zwoel en relaxed tot en met, maar met een swing en razende riedels van de strijkers die het zeer gemêleerde Holland Festivalpubliek vrijwel meteen in beweging bracht.

Zo werd het gezellig. Verocai, besloot na zijn genegeerde debuut te stoppen met schrijven. Tot hij begin deze eeuw werd herontdekt en meteen uitgroeide tot een held van de Braziliaanse muziekscene. In Amsterdam had hij twee vrienden meegebracht. Zangeres Paula Santoro en zanger-gitarist Rogê vleiden zich bescheiden achterin, naast de Fender Rhodes die werd bespeeld door Verocai’s zoon Ricardo. 

Glunderende cellisten

De verbondenheid van de Braziliaanse sterren veranderde het podium van het Concertgebouw in een gezellige huiskamer waar zw rond de eettafel hun gedichten zongen. In de zichtlijn tussen hen in zag ik glunderende cellisten die het feestje vrolijk meevierden. Verocai, niet meer al te best bij stem, vond steun bij zijn vrienden en die warmte straalde af op de zaal.

Everyone was wearing big smiles, not least the musicians of the Metropole. They felt like it, and actually thought it was a bit too short after those 15 minutes and only one encore. In fact, everyone thought so. But it also humbled them. So little material, so good: what more could we have especially wished for him.  

Meegemaakt: Arthur Verocai in het Concertgebouw, tijdens het Holland Festival op 25 juni.

Wijbrand Schaap

Cultural journalist since 1996. Worked as theatre critic, columnist and reporter for Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool and regional newspapers through Associated Press Services. Interviews for TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcast maker, likes to experiment with new media. Culture Press is called the brainchild I gave birth to in 2009. Life partner of Suzanne Brink roommate of Edje, Fonzie and Rufus. Search and find me on Mastodon.View Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)