Skip to content

Online magic is possible. Audiences wear online Christmas gala of the Dutch National Ballet on their hands

Ik wil sneeuw, of glitter, dwarrelend uit de toneeltoren naar beneden op de dansers. Een winterlandschap waarin danseressen met witte tutu’s duizelingwekkende patronen maken, cadeautjes onder een reusachtig, verlichte kerstboom; iets om een sprankelend kerstgevoel te koesteren in deze donkere dagen.

Ik kreeg er iets beters voor in de plaats.

Alsof het gala zegt: kerst gaat helemaal niet over tierelantijntjes en uiterlijke opsmuk. Het gaat over iets van binnen. Een verlangen naar iets dat blijvender, zuiver en onaantastbaar is. Laat ik het anders zeggen: naar liefde. De ware kracht van dit gala ligt in de duetten, de dialoog tussen mensen, man en vrouw, die tot elkaar spreken en iets uiten, toenadering zoeken, elkaar aan willen vullen.

Duet

Het meest viel dat op in Duet van Christopher Wheeldon, een van de drie Britse choreografen vanavond, gedanst door Anna Tsygankova en Costa Allen. Een rijkdom aan ervaring, en een berusting die tot uiting komt in in de dans met een volwassen beleving van elkaar. Prachtig pianospel ook van Olga Khoziainova (Ravels Pianoconcert in G major).

Ballet in al haar puurheid zie je in het meesterlijke Metamorphosis 1, een nieuw duet van de andere Brit David Dawson, gedanst door Anna Ol en James Stout. Vanaf de eerste klank, opnieuw Olga Khoziainova, weet je meteen dat het goed zit. Een duet op een uitvergroot en kaal toneel, zij op spitzen (het is immers Dawson) en het haar losjes in een staart, hij fraai rennend, opent een cirkel met zijn armen.

Dawson zelf: ‘Het werk moet liefde uitstralen, voor elkaar en voor ons publiek. Het gaat over eenheid, solidariteit – hoe ieder van ons de ander door deze donkere en moeilijke tijd heen helpt.’ Niets meer over zeggen. Hier past een stille bewondering.

Echoes of Tomorrow

Ook in première ging Echoes of Tomorrow op muziek van Valentin Silvestrov, van de Nederlandse Wubkje Kuindersma (interview in New York voor Cultuurpers hier), een van de drie nieuwe Young Creative Associates van het gezelschap. Een lyrische pas de deux, ademend in beweging en zijdezacht gedanst door Salome Leverashvili en Timothy van Poucke. De enkele close-ups nog mooier dan het totaalbeeld en hier valt een punt te maken over uitstraling en acteerkwaliteiten die bij online registratie extra of andere accenten krijgen.

Verdere hoogtepunten? Het duet uit Who Cares? tussen Jessica Xuan en de ontspannen Martin ten Kortenaar; de hoekige en kronkelende pas de deux uit Chroma van de Brit Wayne McGregor (lenige Maia Makhateli en Vito Mazzeo); voor wie van topromantiek houdt een emotionele en vol overgave dansende Qian Liu en Semyon Velichko in de pas de deux uit Romeo en Julia (Rudi van Dantzig zou trots kunnen zijn) en de dramatische pas de deux uit Onegin van die andere grote verhalenverteller John Cranko (een zeer geloofwaardige Anna Ol en Jozef Varga).

Is online magie mogelijk?

Kun je thuis magie beleven zoals Het Nationale Ballet dat belooft met haar online stream van het Kerstgala? Als je de comments tijdens de stream moet geloven: ja. Iedereen klapt met gele emoji-handjes thuis ‘de handen stuk’ of staat te joelen van bewondering. Want applaus in de zaal is er helaas niet bij en voelt als een herdenking op de dam zonder publiek. Voor wie verwacht dat elke ‘live’ stream probleemloos via smartphone of tablet naar een tv-beeldscherm te sturen is, maakt het Online Team van Nationale Opera & Ballet overuren om de beelden goed in de huiskamers te krijgen.

Dit jaar zal ik het moeten doen zonder live schaatsende dansers, dwarrelende sneeuwvlokjes of Notenkrakerpakketjes. Een zekere soberheid is immers op zijn plaats. Alles is inmiddels anders.

Ik wens je een warme kerst.

Lees meer over het programma van het Kerstgala met onder andere een knap petit allegro van Nina Tonoli, het mannenbataljon van Ted Brandsen, de vele klassieke hoogstandjes, delen uit Notenkraker & Muizenkoning en nog veel meer.

Ruben Brugman

writing ex-dancerView Author posts

Small Membership
175 / 12 Months
Especially for organisations with a turnover or grant of less than 250,000 per year.
No annoying banners
A premium newsletter
5 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Cultural Membership
360 / Year
For cultural organisations
No annoying banners
A premium newsletter
10 trial newsletter subscriptions
All our podcasts
Participate
Insight into finances
Exclusive archives
Posting press releases yourself
Own mastodon account on our instance
Collaboration
Private Membership
50 / Year
For natural persons and self-employed persons.
No annoying banners
A premium newsletter
All our podcasts
Have your say on our policies
Insight into finances
Exclusive archives
Own mastodon account on our instance
en_GBEnglish (UK)