Aller au contenu

Grâce à Elfriede Jelinek, depuis le 9 juin, nous savons un peu mieux ce que c'est que d'être autrichien. #hf10

 Par Wijbrand Schaap (photo par Arno Declair)

Sinds woensdag 9 juni 2010 lijkt Nederland weer een beetje meer op Oostenrijk, al liggen bij ons de bergen in het zuidoosten, in plaats van in het westen. En er is nog een verschil: wij mogen het toneelwerk van de Oostenrijkse Nobelprijswinnares Elfriede Jelinek nog wel zien, terwijl de strenge schrijfster het in haar eigen vaderland verboden heeft. Omdat het volk het volgens haar niet verdient. Omdat ze het bekrompen kleinburgers vindt die zich te lang hebben kunnen wentelen in hun slachtofferrol tijdens WOII. Ook dat kennen wij.

Net als in Nederland vervagen met het klimmen der jaren sinds de holocaust de grenzen tussen goed en fout, en dat zorgt voor een scherpe stijging van het aantal zaken dat verzwegen moet worden.

In Oostenrijk is er zo de moord op 180 joodse gevangenen, gepleegd door een stel dronken feestvierders in het onooglijke plaatsje Rechnitz, twee dagen voor het eind van de oorlog. Een gruweldaad, waarvan opvallend weinig getuigen over zijn, en waarvan het bewijs jarenlang onvindbaar was.

Jelinek schreef er een stuk over, dat zich het best laat omschrijven als een ingenieuze taalconstructie, waarin banaliteit, hyperintellectualisme en Euripides’ klassieker Bacchanten op een hier en daar onnavolgbare manier verweven zijn. Jelinek, wier wapen de taal is, maakt het haar toehoorders eigenlijk onmogelijk het ergens mee eens, dan wel oneens te zijn. Dat is een kwelling, want we mogen van haar niet boos zijn op de Oostenrijkers, die immers niets aan hun domheid kunnen doen, maar ook niet op ons zelf, omdat we ons zo graag medeschuldig willen voelen aan de misdaden van onze voorouders. Geweldsorgieën, zoals die in Rechnitz, maar even goed die in het klassieke Thebe die Euripides beschrijft in Bacchanten, zijn ook niet toe te schrijven aan hogere machten. Ze zitten in onze genen verankerd en wee ons die ze tot een ding van het verleden verklaren, want het kan morgen weer gebeuren.

We zien Jelineks Rechnitz nu in het Festival de Hollande, uitgevoerd door zo’n beetje de beste acteurs van het Duitse taalgebied. Dat is maar goed ook, want als we het alleen van regisseur Jossi Wieler zouden moeten hebben, was de avond vooral als moeizaam de geschiedenis in gegaan. Aan de verzameling bodeverhalen die Rechnitz is voegt hij een serie handelingen toe die weinig meer is dan wat oppervlakkig commentaar: geweren die uit de kast vallen, een pizza die druipt, wat zinnelijkheid en uiteindelijk een Sachertorte (chocoladetaart) die meer op de kleren dan in de mond terecht komt.

De vraag is echter of het aan Wieler ligt dat de voorstelling op afstand blijft. Het is ook aan Jelinek te wijten dat zij ons eigenlijk niet tot haar woedende werk wil toelaten. En daarmee voel je je toch weer een beetje meer Oostenrijker, zelfs nog voor de uitslag van de verkiezingen bekend is.

Gezien: Rechnitz door de Münchener Kammerspiele op 9 juni 2010 in de Stadsschouwburg Amsterdam. Daar nog op 10 juni. Inlichtingen: www.hollandfestival.nl

Amélioré par Zemanta

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais