Un tapis rouge, beaucoup de champagne et encore plus d'embrassades. C'est une réunion chaleureuse pour le pays du théâtre, le Gala van het Nederlands Theater au Stadsschouwburg d'Amsterdam. Des retrouvailles passionnantes aussi, car le plus important théâtre néerlandais est en train de s'installer dans la ville d'Amsterdam. prix de la scène seront décernés ce soir.
De genomineerden schrijden in prachtige avondkledij naar hun plek voorin de zaal. De zenuwen zijn voelbaar en de sfeer is wat plechtig. Tot gastvrouw Clairy Polak het podium betreedt met de woorden: ‘Zo hier voor u staand ben ik bloednerveus.’ Een groot applaus volgt. ‘Ik snap helemaal niet waarom dat een applaus verdient.’ De baldadige toon is gezet. ‘In totaal worden vanavond acht VSCD-prijzen uitgereikt – dat mag dus best wat minder.’ Gelukkig blijkt het mee te vallen met de eindeloze speeches en dankwoorden. De meeste winnaars worden aangekondigd met een simpel ‘De winnaar is…’
Susanne Kennedy ouvre la soirée en recevant le prix Erik Vos qui récompense un talent exceptionnel parmi la nouvelle génération d'auteurs de théâtre. 'J'ai rencontré Erik Vos une fois, alors que je répétais dans le même bâtiment que lui. Il m'a demandé s'il y avait des bols de soupe. Il pensait que j'étais la dame de la cantine. Après Kennedy, c'est Stefan de Walle qui remporte l'Arlecchino. Il remporte ce prix pour la contribution masculine la plus impressionnante pour son rôle de Lopachin dans Le Jardin des cerises au Théâtre national. La Colombina, prix récompensant la contribution féminine la plus impressionnante, est attribuée à Nanette Edens pour son rôle dans Amora au Zuidelijk Toneel. Le premier discours prolongé vient du collectif de théâtre Wunderbaum, qui remporte le prix Proscenium. Selon le jury, ces jeunes créateurs de théâtre ont apporté une contribution substantielle au climat théâtral grâce à leur audace, leur témérité et leur talent. 'La surprise est complète pour nous, pourtant nous avons préparé quelque chose'. Le collectif semble être en faveur de formes de collaboration non hiérarchiques et contre une prolifération d'écoles de théâtre MBO, et suggère de mettre moins d'argent dans les soins de santé et plus dans le théâtre. 'Tu vas mourir de toute façon.'
De avond eindigt – zoals het hoort – met de drie belangrijkste prijzen. De AVRO Toneel Publieksprijs wordt gewonnen door de productie Oog om Oog met o.a. Linda van Dyck en Victor Löw. De Louis d’Or, voor de meest indrukwekkende mannelijke dragende rol, is voor Kees Hulst voor zijn rol van Jörgen Hofmeester in Tirza bij het Nationale Toneel. De Theo d’Or, voor de meest indrukwekkende vrouwelijke dragende rol, gaat naar Maria Kraakman voor haar rol Orlando in de productie Orlando van Toneelgroep Oostpool. Deze prijs wordt overhandigd door niemand minder dan de ‘grande dame’ van het Nederlands toneel Ellen Vogel. De zaal geeft haar een staande ovatie. Kraakman straalt en blijft stralen. ‘Het dringt nog steeds niet echt tot me door’, zegt ze na afloop. ‘Ik ben heel erg trots dat ik de prijs voor Orlando heb gekregen. Eens in de zoveel tijd val je samen met je rol, dat was nu het geval. Het kostte me totaal geen moeite om te spelen. Ik mocht mijn eigen fantasie aan het werk zetten. Dat was een feest. Ik vind mijn personages graag zelf uit.’ Ook Victor Löw en Kees Hulst voelen zich zeer vereerd. Tegelijkertijd staan zij ietwat ambivalent tegenover het grote ‘prijzencircus’. Hulst: ‘Hoe meer mensen het belangrijk vinden, hoe belangrijker het is. Ik werk niet om prijzen te winnen. Dit gebeuren staat ver van het wezen van theater maken af. Natuurlijk is het wel belangrijk dat de theaterwereld serieus wordt genomen. We zijn geen hobbyclubje. Daarom vind ik deze avond een goed initiatief. Maar het zegt mij niets dat ik deze prijs specifiek voor deze rol heb gekregen. Ik speel elke rol op de top van mijn kunnen.’ Löw sluit zich hier volledig bij aan: ‘Alles wat je doet is even belangrijk. Zo’n prijs zegt: ‘Dit is het’. Maar dan is de rest het dus niet? Iedere acteur heeft een eigen lat in zijn hoofd. Daar moet je aan vasthouden. Winnen staat goed op je cv, het is handig en het publiek houdt ervan. Daarom is deze uitreiking belangrijk. Daarnaast is winnen natuurlijk gewoon goed voor je ego. Als onzekere acteur met geldingsdrang – daar hebben we allemaal last van – is het een fijne bevestiging.’
Gala du théâtre néerlandais. Stadsschouwburg Amsterdam, dimanche 12 septembre.
Pour connaître tous les prix et les gagnants, consulte le site www.tf.nl.