Aller au contenu

La science montre : l'histoire qui accompagne une œuvre d'art est plus importante que l'art lui-même.

Eindelijk is het dan wetenschappelijk bewezen: een kunstwerk staat niet op zichzelf. Een kunstwerk wordt pas echt gewaardeerd als de kijker te horen krijgt dat het echte kunst is. De Britse professor Martin Kemp deed aan de Universiteit van Oxford onderzoek met hersenscans en leverde het bewijs dat de manier waarop wij naar kunst kijken ‘volstrekt irrationeel’ is.

Het onderzoek richtte zich op ‘echte’ en ‘valse’ schilderijen van Rembrandt van Rijn. Liggend in een MRI-scanner kregen proefpersonen schilderijen te zien waarbij ze de ene keer kregen te horen dat het om een echte en de andere keer dat het om een valse Rembrandt ging. Wat bleek? Het schilderij dat de proefpersoon voor ‘echt’ aanzag zorgde ervoor dat alle hersengebieden voor plezier, respect en bewondering aangeslagen werden. Wanneer bij een schilderij werd gemeld dat het om een vervalsing ging, sloegen de gebieden voor berekening, planning en strategie aan. Ook al was het beeld in kweste wel degelijk een echte Rembrandt

Mag menig kunstkenner dit als een open deur zien, de Britse emeritus hoogleraar beschouwt zijn bevindingen als relevant:

‘We have proved what art historians, critics and the general public have long believed – that it is always better to think we are seeing the genuine article.’

Kunst is dus, veel meer dan we willen denken, het verhaal dat we erbij verteld krijgen. Het waarderen van kunst is geloven in dat verhaal. Dat maakt de huidige politieke framing door het kabinet Rutte van alle kunst als bedriegerij door geldbeluste subsidieverslaafden extra pijnlijk, maar het laat ook zien dat in kringen van kenners de goed gekozen beschrijving en de mening van de gezaghebbende criticus veel en veel belangrijker is dan men zelf wil geloven.

En het belangrijkste: schrijvers van programmaboekjes, catalogi en beschrijvingen van kunstwerken in een museum: doe er je voordeel mee: jullie hebben voor zeker 90% zelf in de hand wat het publiek van het werk vindt.

Hier mer: http://www.bbc.co.uk/news/education-16032234

 

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais