Aller au contenu

Vredenburg Friday dans la "boîte rouge" pour une saison supplémentaire

Lorsque le Muziekcentrum Vredenburg a fermé ses portes en 2007 pour une rénovation ambitieuse, les concerts symphoniques ont été déplacés du centre d'Utrecht vers le site d'urgence Vredenburg Leidsche Rijn sur l'autoroute A2. La série d'émissions 'Vredenburg vendredi' verkaste mee naar deze tijdelijke behuizing, die al snel werd omgedoopt tot ‘Rode Doos’. Tegen alle verwachtingen in wist programmeur Astrid in ’t Veld daar de prille concertserie uit te bouwen tot publiekslieveling: terwijl de bezoekersaantallen landelijk terugliepen, steeg de zaalbezetting hier met twintig procent. In het afgelopen seizoen werden ruim 2600 abonnementen verkocht, en ook de live uitzendingen op Radio 4 worden uitstekend beluisterd.

Afgelopen week viel de brochure van het negende seizoen van De Vrijdag van Vredenburg op de mat, het laatste dat nog zal plaatsvinden in Vredenburg Leidsche Rijn. Hierin wordt onder andere de honderdvijftigste verjaardag van Richard Strauss (1864-1949) herdacht, met de zesdelige serie ‘De laatste romanticus’. Populaire symfonische gedichten als Je parle aussi de Zarathoustra (beroemd van de film 2001 : L'Odyssée de l'espace van Stanley Kubrick), Ein Heldenleben et Tod und Verklärung komen tot klinken, maar ook zijn orkestliederen ontbreken niet. Zo zingt de Canadese ‘Strauss-sopraan’ Adrianne Pieczonka onder andere drie van de Vier letzte Lieder.

Jubilarissen

Loopt de Vrede van Utrecht als rode draad door het huidige seizoen, ook in de nieuwe deelserie ‘Vier jubilarissen’ speelt pacifisme een rol. De Poolse Witold Lutosławski (1913-1994) verzette zich tegen de sovjetdictatuur en gebruikt in zijn Concert voor orkest ongelijksoortige ritmes als symbool van vreedzame co-existentie. Benjamin Britten (1913-1976) trok vlak voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog naar Amerika, waar hij zijn melancholieke Serenade voor tenor, hoorn en strijkers componeerde. De Nederlandse Hans Henkemans (1913-1995) zat in het verzet en is vertegenwoordigd met de Frans getinte Partita voor orkest. Francis Poulenc (1899-1963) begon zijn leven als flierefluiter, maar na een tragisch ongeval van een vriend kwam hij tot inkeer. Van hem klinken koorwerken als Un soir de neige et Litanies à la vierge noire. Jammer alleen dat de vrouwelijke jubilaris Alma Mahler (1879-1964) ontbreekt: haar vijftigste sterfdag in 2014 had mooi in dit rijtje gepast.

Naast deze dode grootmeesters, worden twee bijzondere jubilarissen in het zonnetje gezet: de Hongaarse dirigent en componist Peter Eötvös en de Nederlandse dirigent en organist Ton Koopman. Beiden vieren in 2014 hun zeventigste verjaardag. Een feest met een zwart randje overigens: zij waren allebei jarenlang chef-dirigent van het Radio Kamerorkest, dat in 2005 opging in de Radio Kamer Filharmonie, die met ingang van het nieuwe seizoen wordt opgeheven. Eötvös leidt daarom het Radio Filharmonisch Orkest in de Nederlandse première van zijn Vioolconcert DoReMi, met de Amerikaans-Japanse violiste Gotō Midori; Koopman wijdt een programma aan Bach met zijn eigen Amsterdam Baroque Orchestra.

Vanwege de opheffing van de Radio Kamer Filharmonie treden in het komende seizoen verschillende gastensembles op, waaronder Amsterdam Sinfonietta, Harmonie Universelle en het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Ook het nieuwe, uit leden van de Radio Kamer Filharmonie gevormde ensemble Ludwig geeft acte de présence. Bijvoorbeeld in de wereldpremière van Together voor twee piano’s en orkest van Theo Loevendie, met de pianisten Arthur en Lucas Jussen. Het Radio Filharmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor presenteren Chansons de Requiem van Wim Laman, een tweede opdrachtwerk van De Vrijdag van Vredenburg. Deze ensembles slaan de handen ineen met het Nationaal Kinderkoor voor het oratorium Jeanne d’Arc au bûcher van Arthur Honegger, op voorhand een hoogtepunt in de nieuwe programmering.

[two_fifth]

Promotion spéciale

[/two_fifth] [three_fifth_last]Ik mag de lezers van dit blog korting aanbieden op de serie ‘De laatste romanticus’ rond Richard Strauss: zes concerten en één extra concert van € 139,- voor € 119,-. Om hiervoor in aanmerking te komen stuurt u een mail met uw adresgegevens aan info@devrijdagvanvredenburg.nl o.v.v. Actie ‘Richard Strauss Cultuurpers’. [/three_fifth_last]

Les commentaires sont fermés.

Thea Derks

Thea Derks a étudié l'anglais et la musicologie. En 1996, elle a terminé ses études de musicologie cum laude à l'université d'Amsterdam. Elle s'est spécialisée dans la musique contemporaine et a publié en 2014 la biographie 'Reinbert de Leeuw : man or melody', saluée par la critique. Quatre ans plus tard, elle a terminé 'Un bœuf sur le toit : la musique moderne dans le vogevlucht', qui s'adresse surtout aux profanes intéressés. Tu peux l'acheter ici : https://www.boekenbestellen.nl/boek/een-os-op-het-dak/9789012345675 En 2020, la 3e édition du Reinbertbio est parue,avec 2 chapitres supplémentaires décrivant la période 2014-2020. Ceux-ci sont également parus séparément sous le titre Final Chord.Voir les messages de l'auteur

Petites adhésions
175€ / 12 Maanden
Surtout pour les organisations dont le chiffre d'affaires ou la subvention est inférieur à 250 000 par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
5 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Cultureel Lidmaatschap
360€ / Jaar
Voor culturele organisaties
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
10 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Participe
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Collaboration
Adhésion privée
50€ / Jaar
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Propre compte mastodonte sur notre instance
fr_FRFrançais