Aller au contenu

Nulle part ailleurs le soleil ne se couche de manière aussi fonctionnelle qu'à Terschelling

Oerol, le festival qui a pour scène Terschelling, a connu deux journées humides, froides et venteuses. Les rues sont colorées de jaune, de rouge, de bleu et de noir par les combinaisons de pluie. Les acteurs jouent dans des combinaisons de pluie transparentes, pour que les costumes prennent encore tout leur sens. Ou bien quelqu'un se tient derrière eux avec un parapluie pour les protéger de la pluie.

De hele tribune zit vol met mensen in poncho of regenpak. En daaronder minstens drie lagen kleding. Want het is koud, het waait en de kans op een bui is groot. ‘’Het ultieme Oerolgevoel,’’ klinkt veel. De meeste mensen blijven monter lachen, fietsen stug door, van voorstelling naar voorstelling en maken er maar het beste van.

Scene uit de voorstelling ''Er zal iemand komen'' van Ilmer Rozendaal. De Waddenzee bij de Wierschuur in Oosterend vormt een mooi decor achter het verlaten huisje.
Scene uit de voorstelling ”Er zal iemand komen” van Ilmer Rozendaal. De Waddenzee bij de Wierschuur in Oosterend vormt een mooi decor achter het verlaten huisje.

De grote charme van Oerol is en blijft locatietheater. Nergens gaat de zon zo functioneel onder als tijdens Oerol. Een zandafgraving, manege, kerkje, schuur, bostheater of duinmeertje worden nooit meer hetzelfde als je er eenmaal een voorstelling hebt beleefd.

Theater Gnaffel maakt in ‘Vuil water’ echt gebruik van de bosjes achter in de tuin van café De Groene Weide van de Terschellinger zanger Hessel. Twee verliefde poppen verdwijnen zoenend achter de struiken, wat ook hun ondergang betekent. Overigens een wonderbaarlijke voorstelling van vier acteurs, die zo vergroeid raken met hun poppen en ze zo tot leven wekken, dat je verbaasd bent over tranen die poppen blijkbaar kunnen oproepen.

Mer des Wadden

‘’Er zal iemand komen’’ van Ilmer Rozendaal  lijkt speciaal geschreven voor het stuk gras bij de Wierschuur in Oosterend. Deze locatie grenst aan de Waddenzee. Vanaf de tribune zie je de zee, met daarvoor als enige decorstuk een eenzaam huisje, dat de nieuwe eigenaren voor het eerst zien. De man en vrouw willen rust en eindelijk samen zijn, zonder iemand anders. Maar de voormalige eigenaar komt even langs en zorgt voor veel jaloezie, wantrouwen en onrust. Een meditatief stuk vol herhalende teksten van de Noorse schrijver Jon Fosse. Terwijl je net dacht dat dit stuk voor deze plek was bedacht, zo tot zijn recht komt het.

Tryater heeft met de stal, waar de twee boeren hun koeien melken en tussendoor hilarische maar ook ontroerende herinneringen aan hun jeugd ophalen, ook al een toepasselijke locatie. De vertaling van de Friese tekst op een balk van de hooizolder is een mooi detail. Ondertussen giert de wind om de stal en dat geeft gratis een extra dimensie aan ‘Heimwee naar Hurdegaryp’’.

Zo spelen alle elementen hun eigen rol op het eiland. En krijgt zelfs de zon weer een applaus, als die zich even laat zien achter het wolkendecor. Of op het juiste moment onder gaat.

 

 

Madeleine Red

Madeleine Rood est journaliste indépendante et rédige des interviews, des communiqués de presse et des textes principalement pour des sites Internet, des journaux et toutes sortes de publications. Elle possède sa propre agence de textes, Bureau Rood. Elle a travaillé au journal régional de Stentor pendant 20 ans, dont 15 au sein du comité de rédaction artistique. Elle s'est donc spécialisée dans le journalisme culturel. Elle vit en couple et a trois fils.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais