Aller au contenu

Zéros, uns et public ; qu'est-ce que l'art numérique ?

Le nouveau format du festival de Hollande met le spectateur au premier plan. Beaucoup d'événements visibles, des spectacles gratuits et le fait d'être au milieu de la ville. C'est la marque de fabrique de la directrice Ruth McKenzie. Il n'est donc pas surprenant qu'elle ne craigne pas l'univers numérique. Après tout, quel meilleur moyen de partager que l'art numérique ?

Maar wat is digitale kunst dan precies? McKenzie had drie regisseurs/kunstenaars aan tafel van digitale kunstwerken die tijdens het Holland Festival te zien zijn. En ze had Joris Weijdom van de HKU uitgenodigd om in een korte lezing een kader te scheppen. Weijdom had aan zijn krappe half uur eigenlijk niet genoeg om 20 jaar digitale kunst de kunnen duiden. Noodgedwongen racete hij door alle ontwikkelingen heen, waarbij een van zijn belangrijkste conclusies was dat de digitale kunst 20 jaar geleden begon met virtual reality en een soort idee dat het menselijk lichaam niet meer nodig was.

Nu echter is performativiteit en het lichaam helemaal terug in de digitale kunst en lenen de nieuwe technische middelen zich daarmee ook een stuk beter voor theatermakers. Dansers kunnen bijvoorbeeld hun bewegingen laten traceren door een computerprogramma en daarmee hun geprojecteerde decor manipuleren: het licht volgt de danser, of de ondergrond lijkt te bewegen onder de danser.

Interessant genoeg vertoonde hij Stelarcs Ping Body als een soort oervorm van de media kunst. De Australische digitale pionier sloot zijn lichaam aan op het internet en plaatste elektroden op zijn spieren. Internet-gestuurde algoritmes activeerden de elektroden, zodat het publiek via het internet zijn lichaam kon besturen. Let wel: dit was 1996. DDS en xs4all bestonden pas 2 jaar en Mark Zuckerberg ging net naar de middelbare school. Inmiddels is er technisch zo veel meer mogelijk, maar maakt dat digitale kunst ook spannender?

De tafelgasten kwamen uit de kunstpraktijk. Michel van der Aa heb ik ici al besproken. Zijn interactieve liederencyclus Book of Sand is voor het Holland Festival gemaakt en is een state of the art kunstwerk. Het koppelen van 3 lagen beeld en geluid waarmee het publiek zelf kan mixen, is op de grens van hoeveel rekenkracht nu beschikbaar is. En hoe mooi het ook is, als publiek heb je maar beperkte interactie met het werk.

De Japanse opera The End van Keiichiro Shibuya is van geheel andere orde. Gladde elektronische muziek en een virtueel karakter. De niet bestaande Hatsune Miku in een vocaloid-opera, een muziekstuk gebaseerd op software van een Japans bedrijf. Het publiek kijkt naar hologrammen en projecties. Gelikter kan niet, inhoudelijker wel.

En dan is er nog het algoritme-gebaseerde werk van Annie Dorsen: Yesterday, Tomorrow dat op 4 juni de wereldpremière beleefde. Een op evolutionaire biologie gebaseerd algoritme verandert langzaam en zonder vooropgezette route het liedje Yesterday van The Beatles in Tomorrow uit de musical Annie. De zangers weten niet van tevoren wat ze gaan zingen, maar krijgen live de bladmuziek gepresenteerd. Het is het meest abstracte werk van deze drie.

Stuk voor stuk zijn het werken die grenzen verkennen en die niet in een analoge setting gemaakt hadden kunnen worden. Toch bekruipt me het gevoel dat Stelarc zo’n 20 jaar geleden een stuk radicaler was met zijn algoritmes. Het was zijn extreme lichamelijke aanwezigheid die zijn werk zo confronterend maakte. De aanwezigheid van ‘echte mensen’ in de werken van Van der Aa en Dorsen maakte hun werk ook een stuk interessanter dan dat van Keiichiro Shibuya.

Het is moeilijk te voorspellen waar digitale kunst zich heen zal bewegen. Ik denk dat Joris Weijdom gelijk heeft als hij zegt dat lichamelijkheid terug is. Maar misschien heb ik door zijn filmpje van Ping Body ook gewoon heimwee naar de rare, spannende beginperiode.

Helen Westerik

Helen Westerik est historienne du cinéma et grande amatrice de films expérimentaux. Elle enseigne l'histoire du cinéma et fait des recherches sur le corps dans l'art.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais