Aller au contenu

L'Ermitage obtient le "premier" musée d'art brut aux Pays-Bas

L'Hermitage d'Amsterdam a quelque chose de "nouveau" : un nouvel espace du musée situé sur la rivière Amstel accueillera à partir du 17 mars le "premier" musée d'art brut des Pays-Bas. Avec des œuvres d'art d'artistes Outsider nationaux et internationaux. Excuse-moi, c'est nouveau ? Le musée ne sait-il pas que Zwolle a déjà eu un musée similaire, avec une vaste collection d'art brut ? L'art brut revient en fait aux Pays-Bas après 15 ans.

”Untitle’ van Shinichi Sawda. 2006-10. Dolhuys Collectie. Foto: Image © Wellcome Trust”

Het persbericht van de Hermitage spreekt van ‘Museale erkenning voor opkomende stroming in de kunstwereld’. Met vergelijkbare termen werd in 1993 een collectie outsider art naar Zwolle gehaald. Het ging toen ook om werk van kunstenaars die buiten het professionele kunstcircuit of in de marge van de samenleving opereren. Bijvoorbeeld psychiatrische patiënten of mensen met een verstandelijke beperking, mensen die geïsoleerd leven of maar moeilijk hun plekje in de samenleving kunnen vinden.

In het voormalige Paleis van Justitie in Zwolle, waar nu Museum De Fundatie zit, was van 1993 tot 2001 De Stadshof gevestigd, een museum dat onderdak bood aan naïeve en outsider kunst. De toenmalige burgemeester van Zwolle, Loek Hermans, trok de collectie naar de stad. Kunsthistorica Ans van Berkum werd directeur en zette zich met hart en ziel in voor de collectie en wisselende exposities. Uiteindelijk liep het uit op een fiasco. Het museum fraudeerde namelijk met bezoekersaantallen. Het kon niet rondkomen van de subsidie van driekwart miljoen (toen nog) gulden per jaar, noteerde ‘spookbezoekers’ en moest na dit schandaal in 2001 de deuren sluiten.

Inmiddels is in dit Paleis aan de Blijmarkt al jaren Museum De Fundatie gevestigd, dat veel bezoekers trekt. De Zwolse collectie outsiderkunst, inmiddels De Stadshof Collectie geheten, ging in 2002 naar Museum Dr. Guislain, in Gent, dat ‘deze internationale gerenommeerde collectie’ als een ‘enorme uitbreiding’ zag. De collectie bevat onder meer werk van Willem van Genk. Museum Het Dolhuys in Haarlem, initiatiefnemer van het ‘nieuwe’ Outsider Art Museum, heeft nu een speciale Willem van Genk-kamer en werkt samen met Museum Dr. Guislain.

Histoire

Aan de Amstel zien ze het allemaal anders. ‘Natuurlijk is de geschiedenis van De Stadshof ons bekend,’ zegt Carine Neefjes, van Het Dolhuys in Haarlem en het Outsider Art Museum: ‘’In Zwolle was het voornamelijk naïeve kunst. Dit wordt het eerste onderdak voor nationale en internationale outsider art.’’

De collectie die naar Amsterdam komt, is de afgelopen jaren verzameld door Het Dolhuys in Haarlem. De verzameling groeit door. Het gaat om honderden werken van Engelse, Franse, Iraanse, Japanse en Nederlandse kunstenaars. ’Wij zijn blij dat we nu een plek voor deze collectie hebben,’’ zegt Carine Neefjes, ‘’want in Haarlem hebben we er te weinig ruimte voor en zit er veel in onze depots. Wij zien het als een unieke kans deze nu in Amsterdam te exposeren.’’

Remerciements

Neefjes benadrukt dat het initiatief in de Hermitage ook heel anders wordt: ‘Wij werken samen met Cordaan, een zorgorganisatie.’ In de Hermitage komen twee ateliers voor kunstenaars van deze instellingen van wie enkelen volgens hen zeer talentvol zijn. Hun werk is straks ook te zien in de Hermitage. ‘Dit museum betekent erkenning, waardering en begrip voor mensen met een beperking’, zegt Eelco Damen, voorzitter van de Raad van Bestuur van Cordaan.

In de ateliers komt straks een speciaal programma dat moet uitgroeien tot de nationale ‘Rijksacademie’ voor outsider-kunst.‘Nieuwe talenten worden opgespoord en kunstenaars worden uitgenodigd iets te maken,’ legt Carine Neefjes uit. ‘De combinatie van onze collectie, Cordaan en het atelier, maakt dat wij een unieke kans krijgen om deze kunst te laten zien. Zeker in De Hermitage. Wij krijgen twee grote zalen vlak bij de ruimten waar nu de Hollandse Meesters van de Gouden Eeuw hangen. Hier tonene wij dus onze nieuwe meesters.’

M.K.: 'Seated Woman'. 260 x 246 x 4 mm, Water-based pen, oil-based ink pen, cardboard. Collectie van de kunstenaar.
M.K. : 'Femme assise'. 260 x 246 x 4 mm, stylo à base d'eau, stylo à encre à base d'huile, carton. Collection de l'artiste.

 

Madeleine Red

Madeleine Rood est journaliste indépendante et rédige des interviews, des communiqués de presse et des textes principalement pour des sites Internet, des journaux et toutes sortes de publications. Elle possède sa propre agence de textes, Bureau Rood. Elle a travaillé au journal régional de Stentor pendant 20 ans, dont 15 au sein du comité de rédaction artistique. Elle s'est donc spécialisée dans le journalisme culturel. Elle vit en couple et a trois fils.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais