Aller au contenu

Eyes Wide Shut" : le film et le livre s'affrontent sur scène, et la musique l'emporte

‘Laat mij in tranen mijn lot beklagen. En laat mij verlangen naar de vrijheid.’ Waar zou mijn voorkeur naar uitgaan: boek, film of toneelstuk? Die vraag fascineerde me toen bleek dat Toneelgroep Maastricht het boek Roman de rêve van Arthur Schnitzler en de daarop gebaseerde film Les yeux grands fermés van Stanley Kubrick bewerkt had tot een nieuw toneelstuk. Eigenlijk was het geen eerlijke wedstrijd. De uitkomst stond al van tevoren vast. Ik lees en schrijf al verhalen zolang ik me kan herinneren. Ik leef literatuur. Dus Roman de rêve (1926) zou de winnaar zijn.

Maar tijdens het lezen sloeg de twijfel toe. De personages in Roman de rêve zijn vlak en het plot verouderd, zoals ik eerder ook al op deze site berichtte. Welke moderne mens maakt zich nog druk over de fantasieën van z’n partner? Ieder mens heeft recht op z’n geheimpjes. En het spel met werkelijkheid en verbeelding is ook wel eens sterker uitgewerkt. Beleefden de saaie dokter Fridolin en zijn vrouw Albertine hun erotische avonturen in werkelijkheid of in fantasie? Het kon me niet schelen.

Spectacle visuel

Nadat ik het boek had weggelegd was de film aan de beurt. Ik had de zwanenzang van Stanley Kubrick (1999) nog niet eerder gezien. Ik vond zijn Les yeux grands fermés een visueel spektakel. Met Tom Cruise en Nicole Kidman in de hoofdrollen om de pret nog te verhogen. Maar na verloop van tijd begon er toch iets te knagen. Net als bij Roman de rêve kwamen Fridolin en Albertine – Bill en Alice in de filmversie – nooit echt tot leven. Kubrick had het verhaal verplaatst naar het Amerika van eind vorige eeuw en dat deed aan de geloofwaardigheid van het verhaal weinig goeds.

Met een zak popcorn in de hand bleek de film dankzij de mooie beelden zeer aangenaam tijdverdrijf. Maar aan het eind van de aftiteling was ik hem ook alweer vergeten. Hooguit kon de film na afloop aanleiding bieden tot een discussie over trouw en ontrouw. Voor stelletjes die daar behoefte aan hadden.

Spectateur

En afgelopen week was er dan het bezoek aan de voorstelling van Toneelgroep Maastricht, in theater De Flint in Amersfoort. Ondanks uitgebreide publiciteit in bijna alle landelijke media en zeer positieve recensies was de zaal uiterst pover bezet. Opmerkelijk. Er was (in dit geval) blijkbaar geen verband tussen aandacht in de pers, recensies en publieke belangstelling.

Jibbe Willems schreef de tekst voor het toneelstuk Les yeux grands fermés en gebruikte daarvoor zowel boek en film als inspiratie en bron. Ik ben geen toneelkenner, dus schets slechts mijn indrukken. Beau Schneider leek me een overtuigende saaie dokter Fridolin. De Volkskrant noemde het acteren van Joke Emmers als Albertine ‘lijflijk’ en dat leek me een zeer passende omschrijving. Het hoogtepunt uit boek en film (een seksuele ceremonie van een geheim genootschap) viel me op het toneel een klein beetje tegen. Leuk detail vond ik de hint naar de actualiteit (de situatie van vluchtelingen) die Willems had toegevoegd. Ik bewonderde zijn vakmanschap en realiseerde me wat voor enorme klus het moet zijn om een boek (en film) te bewerken tot een toneelstuk.

Minpunt vond ik dat de voorstelling me nooit helemaal ‘te pakken’ kreeg. Ik bleef een beschouwer, iemand die vanaf een afstandje naar het gebeuren op het toneel zat te kijken. Mijn zelfbedachte wedstrijd tussen boek, film en toneelstuk moest maar uitlopen op een gelijkspel, zo besloot ik laf.

La chair de poule

Tot het tijd was voor de slotscène. De acteurs en actrices zitten naast elkaar op de grond. Sopraan Lies Verholle loopt voor hen langs en zingt Lascia ch’io pianga, een aria van Georg Friedrich Händel. ‘Laat mij in tranen mijn lot beklagen. En laat mij verlangen naar de vrijheid.’ Op hetzelfde moment is alle distantie verdwenen. Kippenvel. Ontroering. De aria raakt me tot in de haarvaten. Zo mooi gezongen. Laat dit moment alsjeblieft zo lang mogelijk duren.

Met een gevoel van geluk fiets ik terug naar huis. Ik zal altijd van literatuur blijven houden, ben dol op films en ga nog veel vaker toneelstukken bezoeken, zeker ook die van Toneelgroep Maastricht.

Maar uiteindelijk is het toch de muziek die overwint.

Bon à savoir
De voorstelling is gezien in Amersfoort. Meer weten: http://www.toneelgroepmaastricht.nl/voorstelling/eyes_wide_shut

Onno Weggemans

Chez CulturePress, je combine ma passion pour la culture et mon amour de l'écriture. J'ai un large intérêt pour la culture et je vise un large public. J'aime choisir un angle personnel et j'aime expérimenter de temps en temps en termes de forme.Voir les messages de l'auteur

Petites adhésions
175 / 12 Mois
Surtout pour les organisations dont le chiffre d'affaires ou la subvention est inférieur à 250 000 par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
5 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Adhésion culturelle
360 / Année
Pour les organisations culturelles
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
10 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Participe
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Collaboration
Adhésion privée
50 / Année
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Propre compte mastodonte sur notre instance
fr_FRFrançais