Het begon drie jaar geleden. Guilherme Miotto, als dansmaker werkzaam in Tilburg, kreeg een vraag van een goede vriend van hem. Of hij een keer wilde komen kijken in Noord. Daar, in die tamelijk beruchte achterstandswijk, liepen een paar fantastische freestylevoetballers rond. YouTube loopt met ze weg, en de beste, Nasser El Jackson, is zelfs wereldkampioen. Een baltovenaar. Dat is bijna dans. Guilherme Miotto moest en zou met hem aan het werk.
Een danser met een Marokkaanse straatvoetballer? Dat zal best lastig geweest zijn om kennis te maken.
‘Het helpt dat ik zelf uit een achterstandswijk in Brazilië kom. Ik snap de wereld van die jongens. Toen ik dat project ging doen, was het voor mij echt iets heel bijzonders. Het bracht me terug naar mijn roots.’
Was je zelf een straatvoetballer?
‘Nee. Ik ben op mijn zestiende weggegaan uit Brazilië en naar Europa gekomen. Eerst als danser, daarna als maker. Toen ik Nasser bezig zag, en toen ik met hem ging werken, pasten onze verhalen als het ware in elkaar. Voor mij was het echt thuiskomen. Niet vanwege het voetbal, maar vanwege de energie, de honger naar meer, de intuïtie.’
Ton propre club
Het straatproject met zijn vriend Amin Mbarki was zo geslaagd, dat ze besloten een eigen stichting op te richten, die met deze energie aan het werk zou gaan. Zo ontstond Corpo Máquina. ‘.Ball’ is de eerste voorstelling die door dat nieuwe huis wordt uitgebracht.
Gaat de wereldkampioen freestyle voetbal een carrière als danser tegemoet?
‘We zijn nog niet klaar met Nasser. Wat hij doet is echt kunst. Het is voor hem niet alleen een tentoonstellen van zijn techniek: hij maakt er echt een persoonlijk verhaal van. Daarmee brengt hij het verder dan de freestyle cultuur, die net als hiphop vooral een manier van overleven is: je moet goed functioneren, je creativiteit staat daar ten dienste van. Nasser gaat nu een stap verder. Voor hem staat de creatie zelf centraal.’
Lijkt me wel een stap voor iemand uit Tilburg Noord.
‘Het kost hem ook veel. Ik vind het enorm knap dat hij die stap maakt. Hij objectiveert zichzelf, maakt zijn lichaam en techniek ondergeschikt aan het grotere geheel. We begeleiden dat heel secuur.
Lapin
In het engels zeggen we dan: “we try not to scare the rabbit back into the hole.” Hij is in controle over zijn lijf en dat in een context die niet past bij de werkelijkheid. Voor ons allebei slaat dat een brug naar een heel nieuwe wereld. Dat is ook de methode die ik heb ontwikkeld, en waarmee ik lesgeef op allerlei opleidingen: dansers in contact brengen met hun intuïtieve zelf.’
Laten jullie de voorstelling ook in Tilburg Noord zien?
‘Dit is echt een kunstvoorstelling en geen community art. Nasser is een professioneel performer en de focus ligt op een tournee langs theaters in Nederland en de rest van de wereld. We staan binnenkort ook in Marseille. Natuurlijk laten we wel delen zien in Noord, maar we maken de voorstelling niet voor die wijk.’