Aller au contenu

Pourquoi Conny Janssen Danst gagnera cette année. Les nominations pour le prix de la danse Swans 2019 sont annoncées.

De nominaties voor de Zwanen 2019 zijn bekend. Hier is mijn jaarlijkse voorspelling wie er een gaan winnen.

Spoiler alert. Dit jaar wordt het een voorzichtige voorspelling. Ook al zat ik de afgelopen jaren er niet ver naast (soms helemaal raak) met het raden van de winnaars, nu moet je bij de dansers kiezen uit superlatieven: ‘laat zij op een verbazingwekkend geloofwaardige wijze zien’; ‘op fenomenale wijze gestalte geven’; en ‘ongeëvenaard vindingrijke en oorspronkelijk danser’ (zo zegt het juryrapport over drie verschillende dansers).

Dit zijn de genomineerde dansers:

  • Adi Amit voor haar rol in BROOS van Conny Janssen Danst
  • Chloé Albaret voor haar rol in Start to Finish van Nederlands Dans Theater 1
  • Redouan Ait Chitt voor zijn rol in REDO van Shailesh Bahoran/ Illusionary Rockaz Company

Dit zijn de meest indrukwekkende dansproducties:

  • The Way You Sound Tonight, choreografie: Arno Schuitemaker
  • Black Memories van AYA, Tafel van Vijf en BackBone, concept, regie en choreografie:  Herman van Baar, Wies Bloemen en Alida Dors
  • Take Root van Nederlands Dans Theater 1, choreografie: Imre van Opstal en Marne van Opstal

Wat valt er op?

De grote afwezigen: Het Nationale Ballet, Introdans en Scapino Ballet Rotterdam. Ooit toen deze dansprijzen in 1983 in het leven werden geroepen (ze heetten toen nog de Gouden en de Zilveren Theaterdansprijs) was het met de winnaars stuivertje wisselen tussen Het Nationale Ballet en Nederlands Dans Theater. De titel ‘Zwaan’ paste ook goed bij een balletprijs. Dat is nu veranderd. Kleine producties en dansers bij kleinere producties worden vaker genomineerd. Dat komt niet alleen door de prachtige dans, maar ook door de jury. Die bepaalt wie er in aanmerking komen voor een Zwaan.

Dit is de jury in 2019

Rob van Steen (voorzitter), directeur Theaters Tilburg, Leo Spreksel, voormalig artistiek directeur Korzo, dramaturg/adviseur, Violien Vocks, programmeur Parkstad Limburg Theaters, Brigitte De Goeij, De Goeij Cultuur en Zaken, Jasper Weck, marketing & programmering Theater de Veste, Swantje Schäuble, danser/publiciteit De Châtel sur Place, Judith Blankenberg, programmeur Grand Theater Groningen en Marcelle Schots, danscriticus.

Korzo, Theater de Veste en De Châtel sur Place zijn niet de grootste podia in Nederland. Ook afwezig is een programmeur van een Nationale Opera & Ballet of het Zuiderstrandtheater. Dat biedt mogelijkheden voor dansers en producties die voorheen minder aan bod kwamen. Vooruitgang dus. (Behalve dat de jury nog steeds uit leden met een tamelijk blanke huidskleur bestaat.)

Mogelijke winnaars (de voorzichtige voorspelling)

Vorig jaar won Guido Dutilh van NDT2 al een Zwaan en werd L'étage caché van NDT1 genomineerd. Ook genomineerd in 2018 was Gil Gomes Leal voor zijn aandeel in een werk van Shailesh Bahoran. Blijft over Adi Amit. Van Conny Janssen Danst. Als een gezelschap te weinig voorkomt in de annalen van de Zwanen is het Conny wel. Een terechte winnaar!

Een voorstelling over de impact van kolonialisme met een mix van urban, moderne en traditioneel Afrikaanse dans, past goed in deze tijdsgeest. Een enkele Zwaan toekennen aan drie gezelschappen (AYA, Tafel van Vijf en BackBone) ligt echter wat lastiger. Blijft over The Way You Sound Tonight van Arno Schuitemaker. Ook verdiend voor deze choreograaf die al langere tijd indruk maakt!

Komt mijn voorspelling uit? Geen idee. De winnaars van de dansprijzen van de VSCD worden traditioneel bekendgemaakt tijdens het festival de Nederlandse Dansdagen.

Mise à jour :

Artistiek leider en choreograaf Conny Janssen over de nominatie: ‘Adi Amit is een prachtige danseres die mij vanaf het begin van onze samenwerking enorm inspireert. Ze is toegewijd, artistiek intelligent en heeft een grote vertelkracht in haar lichaam. Adi danst vol overgave en elke vezel in haar lichaam danst mee. Met die bezieling weet zij mij en het publiek te raken. BROOS zit dicht op onze huid. Adi’s dochter Asif van 2 jaar en mijn moeder van 91 jaar waren onze persoonlijke inspiratiebronnen. Het is een fantastisch eerbetoon aan Adi dat zij voor haar rol in BROOS genomineerd is voor een Zwaan.’

 

(Foto boven: BROOS van Conny Janssen Danst met danseres Adi Amit, door Andreas Terlaak.)

J'apprécie cet article !

Tu es satisfait de cette histoire ? Montrez votre appréciation en faisant une petite contribution ! C'est ainsi que tu aideras à maintenir en vie le journalisme culturel indépendant. (Si tu ne vois pas de bouton ci-dessous, utilise ce lien : don!)

Faire un don en douceur
Faire un don

Pourquoi faire un don ?

Nous sommes convaincus qu'un bon journalisme d'investigation et des informations de fond expertes sont essentiels pour un secteur culturel sain. Il n'y a pas toujours l'espace et le temps pour cela. Culture Press veut fournir cet espace et ce temps, et les rendre accessibles à tous GRATUITEMENT ! Que tu sois riche ou pauvre. Merci à dons Grâce à des lecteurs comme toi, nous pouvons continuer à exister. C'est ainsi que Culture Press existe depuis 2009 !

Tu peux aussi Devenir membreEt transforme ton don unique en un soutien durable !

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5 / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18 / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36 / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais