Aller au contenu

Qu'est-ce qu'il y a avec les frontières ? Dans la pièce de théâtre La frontière, nous apprenons où la vie est toujours meilleure.

Er is nogal wat te doen over grenzen, de laatste tijd. Daar hebben auteurs Floor Leene en Greg Nottrot een voorstelling over gemaakt, samen met Wil van der Meer, Tijs Huys en Pascal van Hulst. Het ensemble van het Nieuw Utrechts Toneel (NUT) speelt, in een regie van Daniël van Klaveren, het stuk op de oudste grens die we kennen, de Limes. Dat was een grensweg die de Romeinen aanlegden om de grens te bewaken tussen de goeien (zij) en de kwaaien (wij). Of omgekeerd, want dat is het leuke aan grenzen: ze maken direct duidelijk waar het deugt en waar niet, waar het beter is, het gras groener, de mensen menselijker, de kleuren lichter.

Dat dat voor elke grens geldt, en dat mensen aan beide kanten van zo’n grens er doorgaans hetzelfde over denken, is een inzicht dat ze direct in de eerste minuten van de voorstelling al duidelijk maken, de spelers van NUT. Op de grens, die in Utrecht langs de Leidsche Rijn liep, en nu wordt doorgetrokken naar Leiden, hebben ze een tent neergezet. In die tent zorgt een lange tafel direct voor een onoverbrugbare grens tussen mensen die bij de verkeerde, dan wel de goeie kassa een kaartje hebben gekocht. Iets wat Leene, Nottrot en hun medespelers je tot aan het toetje zullen laten voelen, want de voorstelling wordt afgesloten met een diner, dat ook nog eens een stuk beter smaakt dan het gemiddelde foodtruckfestivalvoer. Al kan dat aan de overkant van de tafel natuurlijk veel beter hebben gesmaakt. Of juist minder.

Gutmensch

Zoals altijd in Nottrot’s werk, is het uitgangspunt simpel: in het keurige volledig gutmensch-gekwalificeerde huishouden van Greg en Floor komen plots twee vreemden binnen. Na aanvankelijke nederige dankbaarheid gebeurt echter dat waar iedere Baudettiaan en CDA-prominent tegenwoordig bang voor is: de gasten ondermijnen de superieure cultuur van Greg en Floor. Dat leidt weer tot verwikkelingen, die genoeg aanleiding zijn om het doorgaans zeer tolerante theaterpubliek over een paar dingen te laten nadenken.

Het NUT staat erom bekend heel erg tegen de eigen comfortzone aan te trappen, en ook in De Grens doet het NUT alle moeite best om ons aan ingebedde zekerheden te laten twijfelen. Zo raakt De Grens ook aan de actuele discussies in de kunstwereld, waar critici van gerenommeerde kranten en websites zich steeds vaker opstellen als morele oordelaars.

Deugen

In dit geval legt het NUT de bal voor open doel neer, want, zo stellen de acteurs de terechte vraag: deugt deze acteursgroep eigenlijk wel? Passen ze binnen de nieuwe grenzen van ethisch fatsoen die critici opwerpen?

Alleen de vraag stellen is al voldoende, en Nottrot en zijn mensen laten de boel prettig open, net als het landschap om hen heen. Grenzen zijn tenslotte niet altijd zichtbaar, maar je voelt ze wel.

Bon à savoir Bon à savoir
De Grens. Coproductie van NUT Utrecht en PS Theater Leiden. Gezien in Utrecht Leidsche Rijn, nog te zien in Leiden. Informations.

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais