Aller au contenu

La première année de la crise de la corona y est décrite, et cela donne un livre magnifique.

TivoliVredenburg est un bâtiment comme un festival. D'innombrables scènes, des bars, un café et un restaurant, des centaines de personnes au travail, des milliers à l'intérieur un soir. J'y venais toujours trop peu. Mais quand j'y arrivais, c'était la fête. Un bâtiment dirigé et fréquenté par des personnes super motivées qui n'ont qu'un seul objectif : le plus de musique possible pour le plus de monde possible. Jusqu'au 12 mars 2020.

Ik dacht even dat alles over de lockdown al geschreven en gezegd was. Ik merk zelfs een stevige coronamoeheid. Bij mezelf, maar ook bij de bezoekers van deze site. We willen weer uit, en het kost steeds meer moeite begrip te hebben voor de inconsequenties in het beleid, dat festivals en volle winkelstraten gelijkschakelt met musea en theaters. Dus lezen over wat niet kan is deprimerend. Schrijven ook, dat mag u gerust weten.

Confort

Maar nu is er dus een boek dat op de een of andere manier troost biedt: ‘OFF/ON, concertpodium tijdens een pandemie’, geschreven door journalisten Nicoline Baartman en Jos Stoopman, featuring Jeroen Bartelse, directeur en baas van de taskforce van de culturele sector. Het is het verhaal van het gebouw als een festival dat plotseling dicht ging, waar het levensbloed uit verdween in de vorm van de kilometers bierleiding die op de eerste lockdownavond geleegd werd door het personeel. Maar het is ook het verhaal van mensen die met een absurde hoeveelheid creativiteit en vooral doorzettingsvermogen iets totaal nieuws hebben ontwikkeld.

Zou Corona ooit tot iets nieuws leiden? Dat vroeg iedereen zich af en het werd het cliché van deze pandemie: never waste a good crisis. En al wil ik deze vet neoliberale dooddoener liever niet herhalen: TivoliVredenburg heeft de crisis gebruikt om te overleven, en heeft al doende iets nieuws ontwikkeld. Inmiddels is het festivalpaleis niet alleen in staat door te werken met miniconcerten zolang dat kan, in de tussentijd is het een mediapaleis geworden.

Ne jamais gaspiller ?

Wat begon als streaming uit noodzaak, met ter elfder ure ingevlogen materiaal en techniek, is nu, in een dik jaar, uitgegroeid tot een geoliede culturele multimedia-organisatie, die ruimte biedt aan een ongelooflijk breed scala aan online cultuur.

Dit boek beschrijft hoe het zover kon komen, en het is goed om te lezen dat dat niet is vanwege slimme koppen die eens lekker onder het motto van ‘never waste…’ bij elkaar gingen zitten, maar door pure paniek, doodsstrijd, menselijke moed en inventiviteit, dankzij een organisatie die daar op alle niveaus ruimte voor biedt. En waarom is dat goed om te lezen? Het laat zien hoe de mensen elkaar opzochten en vasthielden, terwijl alles tegenzat.

Groupe de travail

Directeur Jeroen Bartelse, die zijn dagboek deelt als directeur, maar ook als baas van de Groupe de travail die lobby voerde voor steun en routekaarten, leren we kennen als iemand die ‘zijn’ minister soms achter het behang wil plakken, maar diplomaat genoeg is om ook in te zien wanneer het even niet wil lukken. De strijd om de miljoenen is keihard geweest, zoveel wordt duidelijk.

Een culturele sector in een bitter gevecht om te overleven, in een wereld die per dag probeert uit te vinden hoe een wereldwijde pandemie het hoofd te bieden. Het boek Off/On zou, in het beste geval, een mooie afsluiting hebben kunnen betekenen voor een absurd jaar, waarin dit gebouw staat voor een sector, een land, een bevolking die uit overlevingsdrang zichzelf herdefinieert.

Het is nu – helaas – een tussenstand: een herinnering voor verderop in deze crisis, als de hoop ons weer eens in de schoenen is gezakt: in dat eerste jaar hebben we zo ontzettend veel voor elkaar gekregen. Ondanks alles.

Dat moeten we vasthouden.

https://www.tivolivredenburg.nl/boek/

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais