Aller au contenu

Jeffrey Meulman, du festival de théâtre à Verkadefabriek : "Nous devons à nouveau développer un circuit alternatif".


Toen Jeffrey Meulman (52) in 2005 aantrad als directeur van het Theaterfestival, moest het publieksvriendelijker worden. In plaats van een presentatie van ‘het meest belangwekkende theater’ wilde het bestuur dat hem aanzocht een feest van het mooiste theater maken. Meulman ging aan het werk, met succes, maar het belangrijkste wat hij deed, was het oprichten van een ‘fringe’: een alternatief festival naast dat grote festival. Hij vertelt erover in deze podcast: ‘Veel makers gingen te weinig uit van eigen kracht. Dat vond ik bij mijn aantreden als directeur van het Theaterfestival. In 2008 volgden makers de traditionele weg van werkplaats naar productiehuis, naar fonds. Wat ik wilde aanjagen was een eigen onafhankelijk circuit. Ik had niet voorzien dat het hele systeem van productiehuizen zou worden wegbezuinigd. Toen werd de fringe opeens noodzaak.’

Meulman maakt zich zorgen over de toekomst van het theater. Het systeem kraakt volgens hem: ‘Het aantal vlieguren dat je als maker kunt maken is enorm afgenomen. Het hele “derde circuit”, van kleine zaaltjes, is verdwenen. Dat ga je merken aan de kwaliteit van wat wordt gemaakt, omdat je een minimum aantal vlieguren nodig hebt om te rijpen. De tournees worden steeds korter. Je repeteert zes weken en kunt het stuk dan 10 keer spelen. Dat is vrij dramatisch voor het opbouwen van ervaring. In de muziek is het nog dramatischer. Zalen als Het Kruithuis en het Papenstraattheater bestaan niet meer. We moeten dus weer een fringecircuit ontwikkelen.’

Ook de gebouwen moeten veranderen, aldus de man die vanaf 1 juli aan de slag gaat als directeur van de Bossche Verkadefabriek. Die combinatie van filmtheater, bedrijvencentrum en theater biedt mogelijkheden: ‘Ik heb altijd moeite gehad met de strengheid van theaters. In de zaal is magie, maar de strengheid, die vind ik lastig.’

Maar dan moeten er wel mogelijkheden zijn om te overleven. ‘Inmiddels houdt 70 procent freelancers onze sector overeind. Dat is heel zorgwekkend. Als ik acteursgezinnen hoor, dus waar beide ouders acteren, in welke armoede die zijn vervallen: dat is echt schokkend.’

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais