Aller au contenu

Mailles reste dans le Festival de Hollande une huître fermée qui ne révèle pas sa perle.

Quelque chose à propos des racines, du fait qu'elles sont coupées et que cela n'est pas pratique. Ou pas, parce que cela donne de la liberté. Quelque chose à propos des hommes et des femmes, mais ce n'est pas tout à fait clair dans Mailles, que j'ai pu découvrir au Holland Festival le jeudi 10 juin, après un autre curieux épisode de test d'accès.

De grote zaal van het gebouw dat ik maar geen ITA wil noemen omdat die naam belachelijk is, maar dat zal de ouderdom wel zijn, was minder gevuld dan had gekund onder het anderhalvemeterregime, maar na afloop was een deel van het publiek uitzinnig. Ik probeer al een nacht te achterhalen, waarom.

Enregistrement sur bande

Ik had mooie dans gezien, flamenco met een Afrikaanse beat, mooie zang, en onnavolgbare spoken word gehoord in twee talen door elkaar en gebracht door iemand die aan het eind precies deed wat de hele voorstelling in dat uur had gedaan: geen contact maken. Ik had live uitgevoerde muziek gemist, omdat een bandopname in dit geval bijdroeg aan de afstand die Mailles (weefsel) schiep.

Zou het een extreme wil tot betrokkenheid zijn, die een deel van het publiek op de stoelen dwong? Of een warm welkom voor de kennelijk verlegen performers, een oproep om de schroom te laten varen? Want anders kan ik het niet verklaren. We waren muurbloempjes bij een repetitie, of erger nog, onwelkome gluurders.

Mur

Het toneel van de voormalige Stadsschouwburg was van de publieksruimte gescheiden door een 30 centimeter hoge lichtbalk. Dat werkt al nooit handig in Amsterdam, maar in dit geval leek de muur tussen zaal en  toneel van metershoog gewapend beton.

Mailles is een ritueel vol met hoogst individuele uitingen, met dansers die meer met zichzelf en elkaar bezig zijn dan met het effect van de performance. Nu hoef je als uitvoerder natuurlijk niet de hele tijd met je publiek bezig te zijn, maar een soort verbinding zou welkom zijn geweest. En wat vaker niet met de rug naar het publiek zou ook fijn zijn.

Expérience de zoom

De voorstelling was niet gefocust, niet intens, wat de afstand voorstelbaar had gemaakt. We keken nu naar een losse verzameling individuele acts, afgewisseld met groepsintermezzo’s waarin verder geen lijn of dwingende montage te herkennen was.

Zou dit een van de gevolgen zijn van de bijna anderhalf jaar corona-lockdown en bijbehorende zoom-repetities? Dat we niet met zijn allen naar elkaar toe bewegen, maar het eigenlijk stiekem juist wel veilig vinden om om binnen de eigen bubbel te blijven, ook al bevindt die zich dan net toevallig op het toneel van ’s lands eerste schouwburg op het belangrijkste festival van het jaar?

Recherche avancée

Na afloop, om half tien, was er niets meer, maar dat hoort bij de coronafase waarin we zitten. Wat napraten op straat, terwijl de terrasgasten op het Leidseplein hun laatste meters bier naar binnen werken, meer is niet mogelijk. Het is opvallend hoe moeilijk dat kleine beetje open zijn voor ons allemaal is. Je voelt zo veel sterker wat je mist. Dat besef je minder als je thuis zit. Toch blijf ik doorzoeken naar weer een voorstelling die mij van mijn stoel blaast, zoals l’Étang dat deed.

Bon à savoir Bon à savoir
Mailles in het Holland Festival 2021. Info en tickets: https://www.hollandfestival.nl/en/program/2021/mailles/

PS: over dat idiote testenvoortoegangsprotocol volgt nog een apart stuk. In ben benieuwd naar je ervaringen. Laat het weten in de comments hieronder.  

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais