Aller au contenu

Pour trouver du réconfort en ces temps sombres, tu as besoin de John Buijsman. Et Kees. #tfboulevard

Baasjes gaan op hun honden lijken. Of omgekeerd. Of baasjes vinden honden leuk, die op hen lijken. Of andersom. Hoe dan ook. Wie bewijs van deze stelling wil, spoede zich naar Theaterfestival Boulevard alwaar John Buijsman het juweeltje ‘Cosmic Cowboy’ speelt, terzijde gestaan door Kees, een labradoodle. Of iets wat daarvoor door moet gaan.

John Buijsman is een van de meest Rotterdamse acteurs die we in dit land hebben, en dat geldt niet alleen voor zijn accent. Ik krijg altijd heimwee naar mijn geboortestad als ik Buijsman zie en hoor, vanwege zijn mopperige fatalisme dat altijd net wat vrolijker, zuidelijker haast, is dan de Amsterdamse variant, waar de wereld al zo vol van is. Het je-ne-sais-quoi van de Maasstad stroomt door zijn aderen, en wie zegt dat dat gewoon Maaswater is, zit niet zo ver van de waarheid. Maar daar ga je dus goed op.

Scheppingsverhaal

Om mezelf fan te noemen gaat wat ver, maar ik bewonder Buijsman ook om zijn uithoudingsvermogen, en vooral zijn durf om ongebaande  paden te blijven zoeken. Cosmic Cowboy maakte hij voor huiskamers en tuinen tijdens Corona. Hij vertelt het verhaal van een oude man die terugkijkt op zijn jeugd, maar ook over zijn onvermijdelijke gang naar de dood. In een setting die een beetje kampvuurachtig overkomt wordt hij een klein jongetje bij een dood paard, vliegt hij een foto van de Panorama in en eindig hij in een omgekeerd scheppingsverhaal als cowboy die aan gangreen sterft in een nondescripte hotelkamer in het Wilde Westen.

Verwarrend? Dat doet er eigenlijk niet toe, want Buijsman is Buijsman met de hondenogen die je aankijken of je de beste baas van de wereld bent, al zullen we elkaar nooit echt snappen. Of hij nu uit de bijbel voorleest of een cowboyliedje zingt: het klopt altijd, en het geeft hoop, dat het ooit nog goed komt, ook al gaat alles fout.

Met Kees ernaast kan de koudste augustusdag in jaren dan niet meer stuk.

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5€ / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36€ / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais