Aller au contenu

Le silence des langues fatiguées chez Framer encadré

CECI EST UN COMMUNIQUÉ DE PRESSE

Les organisations culturelles ayant un petit ou un grand nombre de membres peuvent placer leurs communiqués de presse sur notre site sans restriction. Participer aussi ? Deviens membre, en tant qu'institution.

The Silence of Tired Tongues, samengesteld door Raphael Fonseca, toont het werk van dertien opkomende kunstenaars die geboren zijn in Brazilië. De kunstwerken in deze groepstentoonstelling brengen een gevoel van ‘saudade’ met zich mee, dat vertaald kan worden als een mengeling van melancholie en verlangen.

De titel van de tentoonstelling is ontleend aan een populair lied uit 1972 van de legendarische zanger Elis Regina, getiteld ‘Casa no campo’ (Het huis op ’t platteland) en gecomponeerd door Tavito en Zé Rodrix. De teksten zijn een ode aan stilte in een omgeving die in een staat van buitensporige onrust verkeert — in die periode ging Brazilië gebukt onder een onderdrukkende militaire dictatuur.

Vijftig jaar later is het lied weer relevant, mede vanwege het politieke klimaat dat wordt bepaald door uitsluiting, onderdrukking en uitbuiting. Toch weerspiegelt deze titel een existentiële visie — wie van ons, wereldwijd, is niet moe van de onrust die we de afgelopen jaren hebben ervaren en gezien?

The Silence of Tired Tongues nodigt zowel kunstenaars als het publiek uit om na te denken over stilte en vermoeidheid door middel van explosie aan kleuren, woorden en verhalen in bewegend beeld en geluid.

Conservateur
Raphael Fonseca doet onderzoek naar curatorschap, kunstgeschiedenis, kunstkritiek en onderwijs. Van 2017 tot 2020 was hij werkzaam als curator bij MAC Niterói (Museum voor hedendaagse kunst van Niterói, Brazilië). Hij is gepromoveerd in Critic and Art History (State University, Rio de Janeiro).

Estêvão Parreiras – Little Room (2022)

Kunstenaars
Estêvão Parreiras richt zich op de poëtische taal van het tekenen. Tekenen vat hij op als een verlangen iets van jezelf achter te laten. Zijn experimenten met gemengde technieken op papier bestaan uit reflecties op zijn kunstenaarschap en observaties van de de omgeving om hem heen.

Aline Baiana kijkt met kritische blik naar culturele en ecologische trauma’s die verband houden met de machtsrelaties tussen het hegemonische noorden en het mondiale zuiden. Het werk dat zij speciaal voor deze tentoonstelling heeft gemaakt gaat over de genetisch gemanipuleerde sojaplantages in Brazilië en hoe deze beetje bij beetje niet alleen de inheemse culturen het zwijgen opleggen, maar ook hun land innemen.

Luana Vitra – Três Guerras no Peito. Foto: © Everton Ballardine

Luana Vitra is een beeldend kunstenaar die zich bezighoudt met beeldhouwkunst en installaties. IJzer, lood en vele andere minerale materialen zijn enkele van haar grootste interesses. Haar werk in de tentoonstelling vertrekt vanuit het idee van het lichaam als slagveld, waarin de innerlijke oorlog tussen identiteit en representatie al is uitgevochten en beslecht door hun eigen falen.

Bon à savoir Bon à savoir

Kunstenaars / Artists
Julia Arbex, Aline Baiana, Sofia Caesar, Arthur Chaves, Vitória Cribb, Benedito Ferreira, Rodrigo MartinsEstêvão ParreirasTiago Sant’Ana, Tadáskía, Wisrah Villefort, Luana Vitra, Yuli Yamagata
Curator: Raphael Fonseca
Expositieontwerp / Exhibition design: Juliana Prado Godoy

Data / Dates: 24 APR – 31 JUL 2022 (di-zo, 12:00-18:00)
Perspreview / Press Preview: 23 APR, 15:00 – 18:00
Rondleiding / Guided tour: 23 APR 18:00 – 19:00
Opening: 23 APR, 19:00-21:00 (Open voor publiek / Open for the public)

Étiquettes:

un de nos membres

Les membres de Culture Press sont copropriétaires de notre coopérative moyennant une petite cotisation mensuelle ou annuelle, et peuvent également contribuer au contenu du site le cas échéant. Pour les membres institutionnels, nous offrons la possibilité de publier leurs communiqués de presse en version intégrale. Tu veux aussi devenir membre ? Tu peux le faire. Rends-toi sur le site cette pageVoir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5 / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18 / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36 / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais