Aller au contenu

ANTARCTICA - au Holland Festival : Première mondiale d'un opéra sur le continent mystérieux les 5 et 6 juin.

CECI EST UN COMMUNIQUÉ DE PRESSE

Les organisations culturelles ayant un petit ou un grand nombre de membres peuvent placer leurs communiqués de presse sur notre site sans restriction. Participer aussi ? Deviens membre, en tant qu'institution.

Asko|Schönberg brengt in het Holland Festival de nieuwe opera van Mary Finsterer in première. Antarctica voert ons mee naar de mysterieuze wereld van het zuidelijke continent. Een multidisciplinaire voorstelling waarin de Australische componist historische, mythische en wetenschappelijke beelden en verhalen over Antarctica met elkaar verbindt. Ze bedient zich daarbij van een betoverende combinatie van muzikale elementen uit oude en nieuwe stijlen.

Actualité

Au Antarctica figureren drie personages uit de eeuw van de ontdekkingsreizen: een cartograaf, een natuurwetenschapper en een filosoof. Ze worden op wonderlijke wijze opgeroepen uit het geheugen van een jong meisje dat gevonden is op het ijs. De motivaties van de drie lopen uiteen van liefdevolle nieuwsgierigheid tot arrogante bezittingsdrang. Ze hebben ieder hun eigen dromen en verwachtingen over het mysterieuze landschap. Maar wat ze vinden is veel groter dan henzelf.

In een tijd van toenemende bezorgdheid over ecologie, klimaatverandering en de kwetsbaarheid van onze oceanen, dringt de actualiteit zich in Antarctica duidelijk op. ‘We leven in een tijd waarin klimaatverandering elk aspect van ons leven op politiek, cultureel en wetenschappelijk niveau aan het destabiliseren is. We beseffen allemaal hoe kwetsbaar ons bestaan en onze planeet zijn. Het is tegen deze achtergrond dat Tom Wright (librettist) en ik Antarctica hebben bedacht’, aldus Finsterer.

 Snijvlak kunst en wetenschap

Ter voorbereiding van dit grootse project werd een symposium georganiseerd aan de Universiteit van Tasmanië. Mary Finsterer, Tom Wright en Fedor Teunnise, artistiek directeur Askoschönberg, ontmoetten daar arctische wetenschappers om kennis en inspiratie op te doen. Ze verzamelden verhalen en data uit veldwerk en verwerkten die in het libretto en de muziek. Zo lieten wetenschappers sonarklanken horen van het scannen van de bodem op sleepsporen van eeuwenoude ijsbergen om de oceaanstromen door de eeuwen heen te onderzoeken. Finsterer gebruikt deze klanken in elektric-akoestische tapes in haar compositie.

Daarnaast zijn ter voorbereiding ook andere wetenschappen en kunstdisciplines verkent. Dit leverde niet alleen een rijke bron van materiaal op voor het schrijven van het libretto en de muziek, het heeft ook het artistieke proces regisseur Imara Savage geïnspireerd.

De muziek van Mary Finsterer

Mary Finsterer is oud-leerling van componist Louis Andriessen en schreef al eerder voor Asko|Schönberg. Zij baseert zich in Antarctica op oude én hedendaagse muziek. Haar muziek is doordrenkt van historische, metaforische en poëtische verwijzingen. Stilistisch komen vroege muzikale praktijken samen met twintigste- en eenentwintigste-eeuwse vernieuwingen, waaronder gebruik van elektronica.

ANTARCTICA

Zo 5 en ma 6 juni, 20:30, Holland Festival in Muziekgebouw aan ’t IJ

Asko|Schönberg:

Mary Finsterer composition
Tom Wright libretto
Jack Symonds conducteur
Imara Savage direction
Jane Sheldon, Jessica O’Donoghue, Anna Fraser, Michael Petruccelli, Simon Lobelson chanson
Elizabeth Gadsby set- en kostuumontwerp
Mike Daly filmmaker
Alexander Berlage conception de l'éclairage

> Antarctica – Holland Festival – Asko Schönberg (askoschoenberg.nl)

Antarctica is geschreven in opdracht van Asko|Schönberg, met genereuze steun van Julian Burnside AO Trust for Mary Finsterer en de University of Tasmania.

Co-productie: Sydney Chamber Opera, Asko|Schönberg en Holland Festival, met steun van Carriageworks, NSW Government through Create NSW.

un de nos membres

Les membres de Culture Press sont copropriétaires de notre coopérative moyennant une petite cotisation mensuelle ou annuelle, et peuvent également contribuer au contenu du site le cas échéant. Pour les membres institutionnels, nous offrons la possibilité de publier leurs communiqués de presse en version intégrale. Tu veux aussi devenir membre ? Tu peux le faire. Rends-toi sur le site cette pageVoir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5 / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18 / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36 / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais