Aller au contenu

Nouvelle exposition : A ceux qui n'ont pas le temps de jouer

CECI EST UN COMMUNIQUÉ DE PRESSE

Les organisations culturelles ayant un petit ou un grand nombre de membres peuvent placer leurs communiqués de presse sur notre site sans restriction. Participer aussi ? Deviens membre, en tant qu'institution.

Framer Framed presenteert To those who have no time to play, de grootste solotentoonstelling van de Amsterdamse kunstenaar Gluklya (Natalia Pershina-Yakimanskaya) tot op heden, samengesteld door Charles Esche. De kunstenaar ontwikkelt haar werk samen met tal van anderen, onder andere met Kirgizische textielarbeiders, nieuwkomers, muzikanten en schrijvers.

De tentoonstelling bestaat onder meer uit vier objecten in de ruimte, elk met een eigen unieke architectuur. Het zijn twee yurts, a dome en een podium met afwisselende live-optredens. De werken nemen ons mee van Amsterdam naar Bishkek, en via St. Petersburg weer terug naar Amsterdam.

Op het podium in Framer Framed zien we hangende jurken, die Antigone Update zingen, een nieuwe versie van de bekende Griekse tragedie Antigone. Gluklya schreef samen met Matras Platform een alternatieve versie. Antigone Update wordt live uitgevoerd tijdens de opening van de tentoonstelling op 13 oktober. Het Matras Platform is een informele groep van migranten die in Amsterdam wonen en samenkomen. Gluklya startte de groep tijdens de coronapandemie.

De Rode Yurt introduceert de verhalen en kunstwerken van vrouwelijke textielarbeiders in Bishkek, Kirgizië die thuis onder barre omstandigheden werken voor de textielexport naar Rusland. De dome, verbeeldt een smeltende sneeuwbal. Binnen worden video’s getoond van de jaarlijkse 1 mei-protesten. In St. Petersburg, geboorteplaats van Gluklya, registreerde zij van 2017 t/m 2019 deze protesten. Inmiddels zijn de demonstraties op de Dag van Arbeid verboden.

Terug in Amsterdam.

De kleine yurt vormt een intieme plek waar de dagboeken van Gluklya en Murad Zorava zijn te lezen. Zij schreven tijdens hun verblijf in de voormalige gevangenis Bijlmerbajes in Amsterdam Zuid-Oost, toen deze zowel werd gebruikt als kunstenaarsbroedplaats als asielcentrum. Hoewel de omstandigheden in Bishkek of St. Petersburg ver van de Nederlandse maatschappij lijken te staan, zorgt het samenbrengen van deze verschillende sociale en emotionele geografieen voor een verbindende schakel.

Het is moeilijk de vele rampen die aan de horizon opdoemen te negeren: de klimaatcrisis, de extreme sociale ongelijkheid, de oorlog in Oekraïne en het zware arbeidsleven van mensen die goedkope goederen leveren aan westerse winkelstraten. Gluklya brengt het met elkaar in verband in een surreëel landschap, waar onverwachts ook humor opduikt. Zij neemt ons mee in een associatieve reis langs globale misstanden, of dan nu gedwongen arbeid en migratie, economische uitbuiting of machtsmisbruik is.

Gluklya / Natalia Pershina-Yakimanskaya woont en werkt in Amsterdam. Als een van de pioniers van de Russische performancekunst, concentreert haar onderzoek zich op het vinden van manieren om te praten over de traumatische verdeeldheid in de samenleving en de implicaties voor het leven van mensen. Het conflict tussen de politiek en de innerlijke wereld van mensen vormt het onderwerp van haar surrealistische tekeningen, performances in samenwerking met diverse mensen, installaties met poëtische teksten etc. en the Utopian Clothes.

Charles Esche is tevens directeur van het Van Abbemuseum, Eindhoven, adviseur aan de Jan van Eyck Academie, Maastricht en hoogleraar hedendaagse kunst en curator aan Central Saint Martins, UAL, Londen.

Données

14 okt – 22 jan 2023, di-zo 12:00-18:00 (gratis entree)

Kunstenaar       Gluklya (Natalia Pershina-Yakimanskaya)

Curator         Charles Esche

Mogelijk gemaakt met steun van

Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap; Amsterdams Fonds voor de Kunst; Stichting DOEN; Stadsdeel Oost; Van Abbemuseum.

ADRESSE

Oranje- Vrijstaatkade 71 | 1093 KS Amsterdam | Nederland

HEURES D'OUVERTURE

di – zo:  12:00 – 18:00

CONTACT

info@framerframed.nl
www.framerframed.nl

un de nos membres

Les membres de Culture Press sont copropriétaires de notre coopérative moyennant une petite cotisation mensuelle ou annuelle, et peuvent également contribuer au contenu du site le cas échéant. Pour les membres institutionnels, nous offrons la possibilité de publier leurs communiqués de presse en version intégrale. Tu veux aussi devenir membre ? Tu peux le faire. Rends-toi sur le site cette pageVoir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5 / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18 / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36 / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais