Aller au contenu

Soirée d'amusement avec des arguments relationnels dans le jeu de la famille.

Jacqueline Blom en Mark Rietman wekken direct de lachlust en treurnis op als vertwijfelde kinderen van gescheiden ouders aan het begin van Famiespel. De scherpe tragikomedie wordt echter allengs meer een klucht die goed is voor een avondje lachen.

In Familiespel tonen Jacqueline Blom, Bas Hoeflaak en Annick Boer zich van hun beste kant als acteurs, en genoot ik het meest van Mark Rietman. De tragiek van de verlaten echtgenoot die vaker naar middelen greep om zijn melancholie te doven dan zijn vrouw viriel van genot te voorzien, ontaardt in een heerlijke reeks vileine grappen. Die zijn aan geen andere acteur zo perfect besteed als aan Mark Rietman.

Zelfs de realiteit, dat de première van Familiespel in Den Haag op 19 december 2022 afgelast moest worden vanwege een ongelukkig uitgepakte val van Rietman bij zijn huis, past bij zijn rol in het scenario van schrijfster Marijke Schermer.

Dolende koters

Het verhaal dan: een “happy extended family” komt voor viering van Kerst in “heerlijke, harmonieuze dagen” bijeen in een spookachtig vakantiehuis in Schotland, nog eigendom van de gescheiden Elisabeth en Nicolaas (‘Nikkel’), Jacqueline Blom en Mark Rietman. Beiden zijn vergezeld van hun nieuwe partners, drukke flapuit Hugo (Bas Hoeflaak) en een bedeesde lerares Odilia (Annick Boer).

De eerste neemt ook zijn – jongere – kinderen mee. Hij is zelf ook jonger en nog ‘viriel’ met zijn oudere partner Elisabeth; maar als pianoleraar en “vooral coach” met niet al te veel intellect en last een woedeaanvallen een dankbare prooi voor de talloze steken onder en boven water van Nicolaas. Die ineens, ondanks zijn volgens de ex beperkte fysieke vermogens, wederom vader zal worden met de nieuwe partner. Met de voorspelbare reactie van de toch al niet bijster beheerste Elisabeth tot gevolg. Die ook te stellen heeft met een – aan Nicolaas – kaakslagen uitdelende nieuwe partner.

Genoeg ingrediënten voor een leuke avond, temeer daar de acteurs ook de rollen van de vier kinderen spelen. Uiteindelijk staat het verhaal van de koters als slachtoffers van de scheidingen van hun eigen en nieuwe ouders meer op zichzelf. Ook zonder hen zien we wel hoe kinderachtig de ouderen zich gedragen. Wel dragen de jongeren bij aan de lol met de eigen verwikkelingen, waardoor de aanvankelijke tragikomedie onder regie van Corien van der Zwaag – samen met Schermer – allengs meer een klucht wordt.

Gezien: première Familiespel van More Theater Producties, 12 januari 2023 in de Stadsschouwburg Haarlem; nog tot 16 april 2023 te genieten in gans het land. (Ook een entretien met de acteurs.)

J'apprécie cet article !

Si tu as apprécié cet article et que tu veux montrer ton appréciation par une petite contribution : tu peux ! C'est ainsi que tu aides à maintenir en vie le journalisme indépendant. Montre ton appréciation avec une petite don!

don
Faire un don

Pourquoi faire un don ?

Nous sommes convaincus qu'un bon journalisme d'investigation et des informations de fond expertes sont essentiels pour un secteur culturel sain. Il n'y a pas toujours l'espace et le temps pour cela. Culture Press veut fournir cet espace et ce temps, et les rendre accessibles à tous GRATUITEMENT ! Que tu sois riche ou pauvre. Merci à dons Grâce à des lecteurs comme toi, nous pouvons continuer à exister. C'est ainsi que Culture Press existe depuis 2009 !

Tu peux aussi Devenir membreEt transforme ton don unique en un soutien durable !

Étiquettes:

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5 / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18 / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36 / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais