Aller au contenu

La durabilité est une question de luxe dans l'autobiographie sans avion de Jérôme Bel (et le spectacle s'avère plus amusant que je ne le pensais au départ).

Input van de leden: daar drijft deze club op. Let maar eens op. Gisteren schreef ik dit stuk:

Jerome Bel is me er eentje. De man die zich identificeert als choreograaf heeft zichzelf vanwege duurzaamheidsoverwegingen verboden te vliegen en daarom kon hij niet vanuit Parijs naar Amsterdam komen om zijn eigen autobiografie voor te lezen. Hoe nobel het niet-vliegen ook is, ik kan het niet nalaten om de man die de afgelopen 30 jaar de conceptuele danskunst naar een nieuwe dimensie trok, te wijzen op het bestaan van elektrische treinen. 

Maar dat is natuurlijk ook de valkuil van de conceptuele kunst: voor je het weet maak je met je kritiek deel uit van het concept, en dat blijkt ook aan het einde van deze exact twee uur en tien minuten durende selfkick met lichtbeelden. Bel snapt dat er een licht populistisch kantje te signaleren valt aan zijn weigering te vliegen. Temeer omdat, zoals ook in een betekenisvolle scene in het elders op dit Holland Festival vertoonde ‘Euphoria’ wordt aangestipt, de westerse hang naar duurzaamheid en zelfvoorzienendheid ook een heel luxe gedachte is: grote delen van de wereld kunnen niet anders dan overleven op hun eigen groenten, en zouden drie levens moeten sparen voor een goedkope vlucht met een budgetflyer naar een vakantiebestemming, overigens ook iets wat alleen in het rijke westen bestaat. Duurzaamheid heeft decadente kantjes.

Lokale kunstenaars

Maar Jerome Bel heeft zijn autobiografie dus uitgeschreven en stuurt de tekst de wereld rond om hem te laten voorlezen door lokale kunstenaars, inclusief bijgevoegde YouTube-video’s. Idealiter zou dat moeten gebeuren in de lokale taal, maar omdat onze hogere kunstopleidingen zeer internationaal zijn, is bij de Amsterdamse versie gekozen voor twee Engelstalige uitvoerders: Pankaj Tiwari, een kunstenaar uit het armste deel van India, en de Poolse performer Maria Magdalena Kozłowska. 

Het duo steekt zijn kritiek op de heiligheid van Bel niet onder stoelen of banken. Maria Magdalena Kozłowska zet hem als een clichématige wufte fransoos neer (best wel terecht, dus) en Pankaj Tiwari besluit dat hij best wel vaak moet reïncarneren wil hij Jerome Bel kunnen zijn en begint ter plekke alvast met de eerste sterfscène. 

Plassen

Maakt dat deze avond tot een Hollandfestivalwaardig product? Ik moet zeggen dat ik redelijk geboeid tot het einde heb gekeken, al hadden ze beter niet al in het eerste halfuur moeten beginnen over een Bel-stuk waarin plassen op het podium de hoofdact vormde. Ondergetekendes blaas had daar commentaar op. Blijft over dat Jerome Bel een interessant kunstenaar is, en dat sommige van zijn werken buitengewoon spannend klinken.

Ik sloot af met deze alinea: 

Wat irriteert aan zo’n tekst van 130 minuten is dat er, overigens net als in de extended TED-Talk van Lynette Walworth, geen andere stemmen klinken dan die van de maker zelf, want ook het tegengeluid van de uitvoerders is deel van het programma. Daarmee past dit project goed in het huidige tijdsgewricht waarin mensen liever zelf de (sociale) media ter hand nemen, dan dat ze zich kritisch laten bevragen door anderen. 

En toen kreeg ik deze mail van de oud-directeur van Frascati: 

Beste Wijbrand,

Ik las je recensie en was benieuwd naar je mening over Jerome Bel – ikzelf vond het namelijk erg goed, al viel mijn idool van z’n voetstuk. 
Ik verbaasde me over je laatste alinea waarin je stelt dat hier alleen de schrijver aan het woord is. De helft van de voorstelling – alles wat niet van de laptop wordt gelezen – zijn toch echt de teksten van Maria Magdalena en Pankaj zelf.  Hun geënsceneerde revolte tegen de autobiografie van deze Europese grootheid is geen idee van Bel, maar gevolg van de weigering van de twee makers om klakkeloos en zonder commentaar zijn teksten de zaal in te slingeren. Ik begreep dat Bel wel carte blanche heeft gegeven toen ze hem ( via de producer ) lieten weten ook iets van henzelf in de voorstelling te stoppen, maar hij heeft de teksten niet gelezen en de voorstelling niet gezien…
Of wist je dit en snapte ik jouw recensie niet?
Vraag is nu natuurlijk of ze met deze voorstelling op tournee kunnen. I hope so! 
Het is een interessante spiegel die ons wordt voorgehouden. 
hartelijke groet,
Nan van Houte
Ik vind dat een nuttige aanvulling. Toch?

Jerome Bel is nog te zien op 14 juni in Theater Frascati.
 

J'apprécie cet article !

Si tu as apprécié cet article et que tu veux montrer ton appréciation par une petite contribution : tu peux ! C'est ainsi que tu aides à maintenir en vie le journalisme indépendant. Montre ton appréciation avec une petite don!

don
Faire un don

Pourquoi faire un don ?

Nous sommes convaincus qu'un bon journalisme d'investigation et des informations de fond expertes sont essentiels pour un secteur culturel sain. Il n'y a pas toujours l'espace et le temps pour cela. Culture Press veut fournir cet espace et ce temps, et les rendre accessibles à tous GRATUITEMENT ! Que tu sois riche ou pauvre. Merci à dons Grâce à des lecteurs comme toi, nous pouvons continuer à exister. C'est ainsi que Culture Press existe depuis 2009 !

Tu peux aussi Devenir membreEt transforme ton don unique en un soutien durable !

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5 / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18 / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36 / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais