Aller au contenu

Lynette Walworth apporte de l'art empathique. Il faut s'y habituer au Holland Festival.

Een TED Talk, maar dan niet een kwartier zoals die verspreidenswaardige ideeënorganisatie voorschrijft, maar anderhalf uur. In How To Live (After You Die) neemt de monumentale kunstenares Lynette Walworth je mee in een verhaal-met-lichtbeelden over de verleidingen van sektarisch geloof, dat via de Amazone en de Outback, over Donald Trump en langs de steppen van Mongolië eindigt in de grotten van Lascaux. Het is storytelling, een term die alweer een beetje uit de mode is, en verwant aan de avondvullende conference zoals we die kennen van het Nederlandse cabaret.

Maar Lynette Walworth, de gevierde multimediakunstenaar die zelfs lid is van het World Economic Forum, doet niet aan cabaret. Althans niet in de zin die we er in Nederland aan geven: How To Live (After You Die) ‘schuurt’ niet en zet je niet elk kwartier op een ander been, ze mept je ook niet in je gezicht in een confrontatie met je eigen vastgeroeste denkbeelden. Integendeel: Walworth streeft naar empathie, zelfs in een verhaal over de verwoestende werking van sektarisch geloof, waar ze zelf  slachtoffer van is geweest.

Mon petit poney

Dat in de lichtbeelden zo nu en dan ook zwierige roze letters opduiken, maakt het misschien meer My Little Pony dan het Holland-Festivalpubliek aankan, maar laat tegelijkertijd ook zien dat Walworth niet alleen wil spreken tot de culturele elite. Dit verhaal slaat bruggen en maakt tegelijkertijd mismoedig. Want, hoe bekend de verleidings- en indoctrinatie-technieken van sekteleiders ook zijn, wanneer ze, zoals ze glashelder duidelijk maakt, via sociale media steeds grotere delen van de wereldbevolking in hun greep krijgen, moeten we voor de toekomst vrezen.

Iedereen die het weleens geprobeerd heeft, weet immers dat het onmogelijk is om een zinvolle discussie aan te gaan met gelovigen in Jehova, Jordan Peterson, Willem Engel of Donald Trump, aangezien jij al veel eerder vakkundig tot vijand en dus verraderlijke duivel bent gemaakt en je redelijke argumenten al zijn verworpen voor je ze kunt inbrengen.

Die toekomst, zo maakt een ander werk van Walworth duidelijk, is er ook nog eens één waarin vrouwen en kinderen nog steeds slachtoffer zullen zijn van die door mannen begonnen burgeroorlogen en revoluties waar dat sektarisme toe leidt.

La fin de la peur

Evolution of Fearlessness is een kleine installatie, te zien in de verduisterde kleine zaal van het Muziekgebouw, waarin je geconfronteerd wordt met de verhalen van vrouwen die hun vlucht uit genocide, honger en oorlog hebben overleefd.

Net als in ‘How To Live’ heerst in ‘Evolution’ de verstilling. Die grote TED-Talk is een meditatieve dienst, ‘Evolution’ is als een rustbrengend kapelletje in het oververhitte, door massatoerisme verkrachte werelddorp dat Amsterdam deze zomer weer is.

De bron is ook hier leed en verschrikking, maar het doel is niet woede. Net zoals Walworth zelf een weg vond uit de verstikkende wereld van de christelijke sekte waarin ze als wankele tiener terechtkwam, zijn de vrouwen in Evolution of fearlessness, zoals de titel al aangeeft, hun angst voorbij. Ze hebben de verschrikkingen gevoeld, ondervonden, gezien, en als je dat eenmaal overleefd hebt, is angst iets wat tot datzelfde verleden gaat behoren.

Machisme

Het is een nobel streven naar empathie dat Walworth ons laat voelen, in een wereld waarin zoveel gebeurt waarover je je woedend kunt maken, of waarvan je wanhopig kunt worden, zoals Rosefeldts Euphorie met een paar stevige mokerslagen duidelijk maakt.

Wat Anohni, de associate artist van dit Holland Festival, met de introductie van Walworth bij een nuchter Nederlands publiek in ieder geval voor elkaar krijgt, is het vermoeden dat er een wereld is waarin vrouwelijke krachten een mooi tegenwicht zouden kunnen bieden voor het machismo waarvan onze samenleving zo doordrongen lijkt.

Meegemaakt: Evolution of Fearlessness en How To Live (After You Die) de Lynette Walworth. Meer informatie op de website van het Holland Festival.

J'apprécie cet article !

Tu es satisfait de cette histoire ? Montrez votre appréciation en faisant une petite contribution ! C'est ainsi que tu aideras à maintenir en vie le journalisme culturel indépendant. (Si tu ne vois pas de bouton ci-dessous, utilise ce lien : don!)

Faire un don en douceur
Faire un don

Pourquoi faire un don ?

Nous sommes convaincus qu'un bon journalisme d'investigation et des informations de fond expertes sont essentiels pour un secteur culturel sain. Il n'y a pas toujours l'espace et le temps pour cela. Culture Press veut fournir cet espace et ce temps, et les rendre accessibles à tous GRATUITEMENT ! Que tu sois riche ou pauvre. Merci à dons Grâce à des lecteurs comme toi, nous pouvons continuer à exister. C'est ainsi que Culture Press existe depuis 2009 !

Tu peux aussi Devenir membreEt transforme ton don unique en un soutien durable !

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Petites adhésions
175 / 12 mois
Surtout pour les organisations dont le chiffre d'affaires ou la subvention est inférieur à 250 000 par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
5 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Adhésion culturelle
360 / Année
Pour les organisations culturelles
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
10 abonnements d'essai à la lettre d'information
Tous nos podcasts
Participe
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Publie toi-même des communiqués de presse
Propre compte mastodonte sur notre instance
Collaboration
Adhésion privée
50 / Année
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Donne ton avis sur nos politiques
Connaître les finances de l'entreprise
Archives exclusives
Propre compte mastodonte sur notre instance
fr_FRFrançais