Aller au contenu

Lynette Walworth apporte de l'art empathique. Il faut s'y habituer au Holland Festival.

Een TED Talk, maar dan niet een kwartier zoals die verspreidenswaardige ideeënorganisatie voorschrijft, maar anderhalf uur. In How To Live (After You Die) neemt de monumentale kunstenares Lynette Walworth je mee in een verhaal-met-lichtbeelden over de verleidingen van sektarisch geloof, dat via de Amazone en de Outback, over Donald Trump en langs de steppen van Mongolië eindigt in de grotten van Lascaux. Het is storytelling, een term die alweer een beetje uit de mode is, en verwant aan de avondvullende conference zoals we die kennen van het Nederlandse cabaret.

Maar Lynette Walworth, de gevierde multimediakunstenaar die zelfs lid is van het World Economic Forum, doet niet aan cabaret. Althans niet in de zin die we er in Nederland aan geven: How To Live (After You Die) ‘schuurt’ niet en zet je niet elk kwartier op een ander been, ze mept je ook niet in je gezicht in een confrontatie met je eigen vastgeroeste denkbeelden. Integendeel: Walworth streeft naar empathie, zelfs in een verhaal over de verwoestende werking van sektarisch geloof, waar ze zelf  slachtoffer van is geweest.

Mon petit poney

Dat in de lichtbeelden zo nu en dan ook zwierige roze letters opduiken, maakt het misschien meer My Little Pony dan het Holland-Festivalpubliek aankan, maar laat tegelijkertijd ook zien dat Walworth niet alleen wil spreken tot de culturele elite. Dit verhaal slaat bruggen en maakt tegelijkertijd mismoedig. Want, hoe bekend de verleidings- en indoctrinatie-technieken van sekteleiders ook zijn, wanneer ze, zoals ze glashelder duidelijk maakt, via sociale media steeds grotere delen van de wereldbevolking in hun greep krijgen, moeten we voor de toekomst vrezen.

Iedereen die het weleens geprobeerd heeft, weet immers dat het onmogelijk is om een zinvolle discussie aan te gaan met gelovigen in Jehova, Jordan Peterson, Willem Engel of Donald Trump, aangezien jij al veel eerder vakkundig tot vijand en dus verraderlijke duivel bent gemaakt en je redelijke argumenten al zijn verworpen voor je ze kunt inbrengen.

Die toekomst, zo maakt een ander werk van Walworth duidelijk, is er ook nog eens één waarin vrouwen en kinderen nog steeds slachtoffer zullen zijn van die door mannen begonnen burgeroorlogen en revoluties waar dat sektarisme toe leidt.

La fin de la peur

Evolution of Fearlessness is een kleine installatie, te zien in de verduisterde kleine zaal van het Muziekgebouw, waarin je geconfronteerd wordt met de verhalen van vrouwen die hun vlucht uit genocide, honger en oorlog hebben overleefd.

Net als in ‘How To Live’ heerst in ‘Evolution’ de verstilling. Die grote TED-Talk is een meditatieve dienst, ‘Evolution’ is als een rustbrengend kapelletje in het oververhitte, door massatoerisme verkrachte werelddorp dat Amsterdam deze zomer weer is.

De bron is ook hier leed en verschrikking, maar het doel is niet woede. Net zoals Walworth zelf een weg vond uit de verstikkende wereld van de christelijke sekte waarin ze als wankele tiener terechtkwam, zijn de vrouwen in Evolution of fearlessness, zoals de titel al aangeeft, hun angst voorbij. Ze hebben de verschrikkingen gevoeld, ondervonden, gezien, en als je dat eenmaal overleefd hebt, is angst iets wat tot datzelfde verleden gaat behoren.

Machisme

Het is een nobel streven naar empathie dat Walworth ons laat voelen, in een wereld waarin zoveel gebeurt waarover je je woedend kunt maken, of waarvan je wanhopig kunt worden, zoals Rosefeldts Euphorie met een paar stevige mokerslagen duidelijk maakt.

Wat Anohni, de associate artist van dit Holland Festival, met de introductie van Walworth bij een nuchter Nederlands publiek in ieder geval voor elkaar krijgt, is het vermoeden dat er een wereld is waarin vrouwelijke krachten een mooi tegenwicht zouden kunnen bieden voor het machismo waarvan onze samenleving zo doordrongen lijkt.

Meegemaakt: Evolution of Fearlessness en How To Live (After You Die) de Lynette Walworth. Meer informatie op de website van het Holland Festival.

J'apprécie cet article !

Si tu as apprécié cet article et que tu veux montrer ton appréciation par une petite contribution : tu peux ! C'est ainsi que tu aides à maintenir en vie le journalisme indépendant. Montre ton appréciation avec une petite don!

don
Faire un don

Pourquoi faire un don ?

Nous sommes convaincus qu'un bon journalisme d'investigation et des informations de fond expertes sont essentiels pour un secteur culturel sain. Il n'y a pas toujours l'espace et le temps pour cela. Culture Press veut fournir cet espace et ce temps, et les rendre accessibles à tous GRATUITEMENT ! Que tu sois riche ou pauvre. Merci à dons Grâce à des lecteurs comme toi, nous pouvons continuer à exister. C'est ainsi que Culture Press existe depuis 2009 !

Tu peux aussi Devenir membreEt transforme ton don unique en un soutien durable !

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5 / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18 / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36 / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais