Aller au contenu

Melencolia par l'Ensemble Modern au Holland Festival : du théâtre musical irréel sur la fin de tout.

Tu as déjà lu ici messages gratuits. Alors rejoins Culture Press dès maintenant. Nous avons plus de 400 membres fidèles. Des personnes impliquées dans les arts, qui y travaillent, qui définissent des politiques. Des personnes qui apprécient une vision indépendante du journalisme artistique. Tout comme toi.

Rejoins-nous! Pour que Culture Press continue à fonctionner !

De beoogd minister van volksgezondheid en vice-premier Fleur Agema studeerde begin deze eeuw af als architect met een studie naar de ideale gevangenis. Kunstenaar Jonas Staal heeft enkele jaren geleden haar afstudeerontwerp opnieuw onder de loep gelegd. Agema blijkt een extreem dystopisch beeld te hebben van de wereld waarin gevangenen en bewakers door een desoriënterende, inktzwarte, betonnen hel moeten om ooit, als ze het al redden, naar een iets lichtere betonnen omgeving te verhuizen waar mogelijk een terugkeer naar de samenleving zou kunnen worden overwogen. 

Beeld uit de afstudeerscriptie van Fleur Agema

De dag nadat ik dit beeld uit de morbide jeugdfantasie van een van de belangrijkste politici van dit land op mijn netvlies kreeg, zag ik ze tijdens het Holland Festival soort van terug in de voorstelling Melencolia. In dat zevendelige muziekstuk van Ensemble Modern is een passage gewijd aan de verlaten wereld van voormalig internetfenomeen Second Life. Een virtuele camera vliegt langs een wereld van zwarte wolkenkrabbers waar het licht al lang geleden is uitgegaan. 

Componiste Brigitta Muntendorf schreef met Melencolia een bomvolle serie muziekstukken over de gemoedstoestand waarin we beseffen dat alles verloren is en nooit meer zal terugkeren. Treurnis, natuurlijk, maar ook een vorm van vrede, zoals prachtig in beeld gebracht door Lars von Trier in de speelfilm die hij aan het einde van alles wijdde.

Alles wat je in zo’n context toont wordt vanzelf een teken van een verloren tijd. Het object uit de beroemde houtsnede ‘Melancholia’ van Albrecht Dürer blijkt bij nader inzien een model te zijn van de nieuwste roestvrijstalen Tesla Cybertruck. Als de beelden van die hoekige auto, stuivend door een woestijn, je niet van de eindtijd doodringen, dan zijn het wel de verdraaide stemmen die kinderliedjes zingen, de verwrongen klanken van You’ll never walk alone, gezongen door duizenden supporterskelen terwijl we in beeld de beruchte kopstoot van Zidane zien, die hij in nota bene zijn afscheidswedstrijd uitdeelde aan een lang gehate tegenstander.

Gaat dit nog over muziek? Zeker wel. Ensemble Modern is een top-ensemble en de compositie van Muntendorf  vergt het uiterste van de musici. Het gaat van volksdeuntjes tot veelkleurige drones en van een verstild vioolduet tot een uitzinnig en diep weemoedig Karaokenummer over een tochtje op een Japanse veerboot. 

Vooral dat laatste, waarin het bijna sentimenteel wordt, maar door de context juist diep melancholisch blijft, was genoeg voor tranen.  

Melencolia door Ensemble Modern, gezien op 19 juni 2024 tijdens het Holland Festival. nog te ziebn op 20 juni. Informations.

Laisser un commentaire

Ce site utilise Akismet pour réduire les indésirables. En savoir plus sur comment les données de vos commentaires sont utilisées.

Wijbrand Schaap

Journaliste culturel depuis 1996. A travaillé comme critique de théâtre, chroniqueur et reporter pour Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool et des journaux régionaux par l'intermédiaire d'Associated Press Services. Interviews pour TheaterMaker, Theatererkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Auteur de podcasts, il aime expérimenter les nouveaux médias. Culture Press est l'enfant que j'ai mis au monde en 2009. Partenaire de vie de Suzanne Brink Colocataire d'Edje, Fonzie et Rufus. Cherche et trouve-moi sur Mastodon.Voir les messages de l'auteur

Adhésion privée (mois)
5 / Maand
Pour les personnes physiques et les travailleurs indépendants.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Propre compte mastodonte
Accès à nos archives
Petite adhésion (mois)
18 / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est inférieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Un bulletin d'information premium
Tous nos podcasts
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Publie toi-même des communiqués de presse
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Adhésion importante (mois)
36 / Maand
Pour les institutions culturelles dont le chiffre d'affaires/subvention est supérieur à 250 000 € par an.
Pas de bannières gênantes
Une lettre d'information spéciale
Ton propre compte Mastodon
Accès aux archives
Partager les communiqués de presse avec notre public
Une attention particulière dans la couverture médiatique
Bulletin d'information Premium (substack)
5 abonnements d'essai
Tous nos podcasts

Les paiements sont effectués via iDeal, Paypal, carte de crédit, Bancontact ou prélèvement automatique. Si tu préfères payer manuellement, sur la base d'une facture établie à l'avance, nous facturons des frais administratifs de 10€

*Uniquement pour l'adhésion annuelle ou après 12 paiements mensuels

fr_FRFrançais