Op 26 november start de verkoop van de eerste vier voorstellingen van het 78e Holland Festival via www.hollandfestival.nl: twee voorstellingen geïnspireerd op schilderijen en twee matinees in Het Concertgebouw. Op 18 maart 2025 wordt het volledige programma bekendgemaakt met onder andere het projectBienvenue à Asbestos Hall dat associate artist en choreograaf Trajal Harrell speciaal voor het festival zal ontwikkelen.
Regisseur Łukasz Twarkowski (Respublika, Holland Festival 2023) keert terug in het festival met de multimediale voorstelling ROHTKO over de spectaculaire verkoop van een vervalst schilderij van de beroemde kunstenaar Mark Rothko (1903-1970). Otemba - Des femmes audacieuses van componist Misato Mochizuki en regisseur Jan van den Berg is een muziektheatervoorstelling waarin een schilderij uit de 17e eeuw een onverwachte geschiedenis prijsgeeft. De hernieuwde samenwerking met de NTR ZaterdagMatinee omvat meteen twee concerten: in When We Were Trees van Ensemble Resonanz brengt cellist Abel Selaocoe niet alleen eigen werk, maar ook een nieuwe compositie van Kate Moore. En Atlas Orkest is een concert door ruim veertig musici uit Europa en Azië die met een grote diversiteit aan instrumenten samen een orkest vormen. De wereldpremière van een nieuwe compositie van oprichter Joël Bons wordt het allereerste concert van het Atlas Orkest.
ROHTKO
Een van de grootste schandalen in de kunstwereld staat aan de basis van de voorstelling van Łukasz Twarkowski en zijn hechte creatieve team en acteurs uit Letland, Polen en China. In 2004 kocht een echtpaar een schilderij van Rothko voor een bedrag van 8,3 miljoen dollar. Jaren later blijkt het niet van Rothko zelf te zijn, maar van een Chinese wiskundeleraar uit Queens die ook schilderijen van Jackson Pollock vervalste. Kan een nepschilderij echte gevoelens opwekken? Wat is echte kunst en wat is het waard? Anders gezegd: hoe verhoudt de Rohtko met HT uit de titel zich tot een echte Rothko met TH? In een kleine vier uur vol dampende beats en videoprojecties, gaan de makers van ROHTKO op zoek naar antwoorden, geïnspireerd door het boek Shanzai van filosoof Byung-Chul Han over de waarde van echt en namaak.
ROHTKO is van 25 t/m 28 juni 2025 te zien in ITA.
Otemba – Daring Women
De restauratie van een 17e-eeuws doek met een koloniaal tafereel van Jacob Coeman mondt uit in een nachtelijke ontmoeting tussen de restaurator en de geportretteerde vrouw, de Japans-Nederlandse Cornelia van Nijenroode, echtgenote van Pieter Cnoll, een welgestelde opperkoopman in Batavia, het huidige Jakarta. Na zijn dood hertrouwt ze en spant als eerste vrouw in Nederland een rechtszaak aan over financiële zelfbeschikking wanneer ze wil scheiden van haar tweede echtgenoot. In Otemba - Des femmes audacieuses stapt ze uit het schilderij voor een gesprek over koloniale verhoudingen, de vrouwelijke blik en autonomie. Otemba – Daring Women is een voorstelling ter gelegenheid van Amsterdam 750.
Otemba - Des femmes audacieuses is van 19 t/m 21 juni 2025 te zien in het Muziekgebouw.
When We Were Trees – ZaterdagMatinee x Holland Festival
Cellist en componist Abel Selaocoe treedt op met de 21 strijkers van het Duitse Ensemble Resonanz. Selaocoe is een musicus die moeiteloos tussen genres en stijlen kan navigeren en even soepel met beatboxers als met orkesten samenwerkt. Hij combineert zijn cellospel met zang, boventoonzang en body percussion. Op het programma staan eigen composities van Selaocoe, werk van Antonín Dvořák, Giovanni Sollima én de wereldpremière van een nieuw celloconcert van componist Kate Moore. Moore stond eerder in het Holland Festival met Environnement sacré (2017), een oratorium in de vorm van een virtuele droomreis.
When We Were Trees is op zaterdag 14 juni 2025 te horen in Het Concertgebouw.
Atlas Orkest – ZaterdagMatinee x Holland Festival
Joël Bons is de initiator van het Atlas Orkest dat in samenwerking met slagwerkensemble HIIIT en het Oranjewoud Festival het allereerste concert zal geven. Dit nieuwe collectief verenigt de muziekculturen van onder andere China, Japan, India, Iran, Armenië, Azerbeidzjan, Syrië, Turkije en Europa. Verwante snaar-, blaas- en slagwerkinstrumenten vormen samen een nieuw klankpalet. Na een eeuwenlange ontwikkeling brengt het Atlas Orkest deze ‘afstammelingen’ en hun muzikale verscheidenheid weer bij elkaar in een geheel nieuwe compositie. Voor Nomades, een voorloper van dit werk, kreeg Joël Bons in 2019 de Grawemeyer Award for Music Composition, de ‘Nobelprijs voor de muziek’.