Meteen naar de inhoud

Kom maar op met die volle zalen

Voor het eerst in bijna een jaar heb ik zin om weer naar het theater te gaan.  Ik sta te trappelen, straks, als de zalen weer vol zijn. Dat is te danken aan de nieuwsbrief van deze site die ik gisteren in mijn mailbox ontving.

Tot nu toe zag ik een terugkeer naar een volle theaterzaal niet zitten. Bang voor het virus, te veel mensen bij elkaar, te weinig afstand, te weinig beenruimte, gehoest en gekuch.

Maar in zijn nieuwsbrief schetst Wijbrand Schaap een toekomst waardoor voor mij de (theater)zon weer ging schijnen. Hij schrijft de oude theaters vaarwel en verwelkomt de kleinschaligheid, bij voorkeur in de buitenlucht. ‘Het zwaartepunt van het seizoen gaat definitief naar de zomer en binnenconcerten en -voorstellingen zullen in een meer salonachtige setting plaats gaan vinden.’

gimOp hetzelfde moment was mijn vrees voor de volle zalen voorbij.

Bepruikte en bepoederde Franse edelen

Niet dat ik het met Schaap eens ben. Ik denk dat mensen nog steeds het liefst in het najaar, de winter en het vroege voorjaar naar het theater zullen gaan. Simpelweg omdat er dan buiten niets te doen is. Geen fietstochtje, wandeling of lekker werken in de tuin. En theaterbezoek in het donker heeft nu eenmaal iets magisch.

Ook over de ‘salonachtige’ setting heb ik zo m’n twijfels. Misschien ligt het aan de formulering, maar dan zie ik bepruikte en bepoederde Franse edelen voor me die een stijf dansje wagen.

De luxe die ik nu al in de bioscoop ervaar

Mijn volle theaterzaal ziet er – terwijl het buiten donker is – heel anders uit, maar breekt tegelijkertijd wel radicaal met het verleden. Wat dat betreft is Schaap op de goede weg.  Gebrek aan beenruimte, geschuifel om je krakerige stoel te bereiken en rijen voor het pauzedrankje zijn definitief voorbij.

In het theater van de toekomst leun ik behaaglijk achterover in mijn fauteuil, terwijl op het podium acteurs, actrices en/of muzikanten zich in het zweet werken. Ik neem een slok uit mijn drankje dat naast m’n brede armleuning staat en druk op het knopje om mijn benen iets omhoog te bewegen, zodat ik nog wat comfortabeler zit.

Naar het theater gaan wordt het nieuwe filmbezoek. Ik geniet van de toneelvoorstelling of het klassieke concert met de luxe die ik nu al in de bioscoop ervaar.

Dankzij mijn testbewijs en de uitstekende ventilatie blijft het virus buiten de deur. Sowieso wordt iedereen die hoest of kucht onopvallend de zaal uitgezet.

Volle zalen: ik ben er helemaal klaar voor. Het is nog even wachten tot de deuren open mogen en de theaters zijn verbouwd. Dan kan de voorstelling weer beginnen.

Cultuurpers werkt anders. Jij bepaalt wat dit verhaal waard is!

Wat fijn dat je tot hier gelezen hebt. Je las inmiddels alweer verhalen van deze auteur. Laat je waardering blijken met een kleine donatie!

donatie
Doneer

Waarom doneren?

We zijn ervan overtuigd dat goede onderzoeksjournalistiek en deskundige achtergrondinformatie essentieel zijn voor een gezonde cultuursector. Daar is in kranten en andere oude en nieuwe media vaak geen plek en tijd voor. Cultuurpers wil die ruimte en tijd wel bieden, en we willen dat voor iedereen zo houden. Of je nu rijk bent, of arm. Daarom willen we deze site zo veel mogelijk gratis houden. Dat kost geld, veel geld. Dankzij donaties van lezers zoals jij kunnen we blijven bestaan, en beseffen we ook hoe belangrijk lezers ons vinden. We vinden het bovendien de best mogelijke manier om journalistiek onafhankelijk te houden. Zo bestaat Cultuurpers al sinds 2009: dankzij lezers die zo een beetje eigenaar worden van deze onmisbare plek!

Je kunt ook lid worden, dan zet je je eenmalige donatie om in blijvende steun!

Onno Weggemans

Op CultuurPers combineer ik mijn passie voor cultuur met mijn liefde voor schrijven. Ik heb een brede culturele belangstelling en richt me op een breed publiek. Ik kies graag voor een persoonlijke invalshoek en houd ervan af en toe qua vorm te experimenteren.Bekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands