Meteen naar de inhoud

Onwennigheid viel te verwachten op dit zeldzame zomerfestival #TFBoulevard

Anderhalf jaar is er nauwelijks gespeeld, zijn festivaltenten in de mottenballen gebleven en waren artiesten bezig met huiskamerconcerten of zolderkamersessies op Zoom. Nu mag alles weer naar  buiten en is de ontlading nog  net niet daar. Onwennigheid kenmerkt de frisse start van Theaterfestival Boulevard, dat voor de komende jaren is uitgeweken naar een park ten zuiden van de Bossche binnenstad, omdat de vaste locatie, de Parade onder de Sint Jan, veranderd is in een boomloze bouwput met pop-up terrassen.

Was het fijn om er weer te zijn? Meer dan, maar het voelt ook nog steeds niet helemaal alsof het mag en kan. Die dames op 30 centimeter achter je in de rij, de senioren die vlak naast je komen schuilen onder een parasol voor die ene regenbui? Tegelijk zou je oude bekenden wel in de armen willen vliegen, maar dat is dus allemaal raar en anders geworden.

Onwennig

Zoiets moet ook gelden voor de artiesten. Opeens sta je in een zaal met mensen die juist wel, of juist niet op je reageren. De eerste dag van mijn festivalonderdompeling ervoer ik de onwennigheid daarvan bij twee artiesten met ‘spoken word’ in hun aankondiging. Om gelijk maar even de breedte van dat begrip aan te duiden: Eva van Pelt en Lisette Ma Neza zitten zo’n beetje aan de twee uitersten van het spectrum. Wat ze gemeen hebben? Ze moeten alles helemaal uit zichzelf halen, en dat blijkt best een uitdaging.

Van Pelt  zoekt in ‘Nu’ naar verbinding met het publiek dat via aparte inspreeksessies iets kan zeggen over respectievelijk angst, eenzaamheid en woede. Daar wordt vervolgens een soundscape van gemaakt, waarna drie muzikanten dat live ondersteunen met Radiohead-achtige zweeftonen. Vervolgens improviseert Van Pelt daarop met tekst en zang.

De vloer is lava

Hondsmoeilijk, dat improviseren, zeker als je niet al te veel fallbacks hebt, stukjes materiaal die je kunt inzetten wanneer de inspiratie even op is, of de zenuwen de overhand krijgen. De sessie die ik meemaakte werd een beetje gekenmerkt door een surplus aan instrospectie: iedereen was op het podium vooral met zichzelf bezig, en de zenuwen werden duidelijk doordat Van Pelt bewoog alsof de vloer van lava was. Je smachtte naar een moment van rust en aarding. Met twee voeten plat op de grond.

Die aarding zat wel goed bij Lisette Ma Neza, aka Die Meisje van Brussel. De Nederbelgische, geboren in Breda en wonend in Brussel, of andersom, met Rwandese roots en een begeleidingsband uit de Bijlmer, kwam zeker in het begin goed binnen. Soulvolle zang, fijne muziek en een verhaal om u tegen te zeggen. Ze meldt dat ze als puber te kampen had met depressies omdat ze niet aan de verwachtingen van haar voor genocide gevluchte moeder kon en wilde voldoen. Zij wilde terug naar Rwanda, maar dat bracht ook weer van alles met zich mee.

Klaterlach

Het zijn zulke verhalen die het moeilijkst zijn om te vertellen, omdat ze persoonlijk zijn, en je er pas echt iets mee kunt, als performer, als je er ook daadwerkelijk voor jezelf een echt verhaal van hebt kunnen maken. Lisette Ma Neza raakt er een paar keer aan, maar de show blijft te veel steken in onderlinge grapjes, zoals de trompettist de opdracht geven om alle levens die hem vóór gingen te spelen, waardoor ook hier de rust ontbreekt.

Die rust zou kwetsbaarheid toelaten en voelbaar maken. Eigenlijk keek ik best lang naar iemand die een enorm zwaar lot torste, maar dat steeds weglachte als het te dichtbij kwam. Wel een heerlijke klaterlach, overigens.

Overleven

Performers rijpen door heel veel voor heel verschillend publiek te spelen, en van dat soort publiek bieden de zomerfestivals in normale jaren een weldadige overvloed. Nu is Boulevard, naast Noorderzon later deze maand, een van de weinige overgebleven zomerfestivals, met alle beperkingen van dien. Het is heerlijk dat het er weer is, maar artiesten hebben meer nodig. Meer ontmoetingen, meer successen, meer tegenslagen, meer publiek.

Anders wordt overleven wel heel lastig voor ons allemaal.

Goed om te weten Goed om te weten

Cultuurpers werkt anders. Jij bepaalt wat dit verhaal waard is!

Wat fijn dat je tot hier gelezen hebt. Je las inmiddels alweer verhalen van deze auteur. Laat je waardering blijken met een kleine donatie!

donatie
Doneer

Waarom doneren?

We zijn ervan overtuigd dat goede onderzoeksjournalistiek en deskundige achtergrondinformatie essentieel zijn voor een gezonde cultuursector. Daar is in kranten en andere oude en nieuwe media vaak geen plek en tijd voor. Cultuurpers wil die ruimte en tijd wel bieden, en we willen dat voor iedereen zo houden. Of je nu rijk bent, of arm. Daarom willen we deze site zo veel mogelijk gratis houden. Dat kost geld, veel geld. Dankzij donaties van lezers zoals jij kunnen we blijven bestaan, en beseffen we ook hoe belangrijk lezers ons vinden. We vinden het bovendien de best mogelijke manier om journalistiek onafhankelijk te houden. Zo bestaat Cultuurpers al sinds 2009: dankzij lezers die zo een beetje eigenaar worden van deze onmisbare plek!

Je kunt ook lid worden, dan zet je je eenmalige donatie om in blijvende steun!

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.Bekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands