Meteen naar de inhoud

Ik koester Henny Vrienten het meest om wat hij deed voor Rudolph Valentino

In de week die al dramatisch begon met het overlijden van Jan Rot en Arno Hintjens, is nu ook Henny Vrienten toegetreden tot de muzikantenhemel. Veel te jong met zijn 73 jaar, maar toch 41 jaar ouder dan hij in een van zijn bekendste liedjes was. Wel een beetje raar, maar vooral heel erg treurig. Een van de sympatiekste muzikanten van ons land is niet meer.

Mijn generatie is opgegroeid met de muziek van Doe Maar. Voor het eerste was Nederlandse popmuziek niet iets voor ouders maar voor ons! Het ging over seks en drugs en rock&roll met liedjes als Nederwiet en Wees niet bang voor mijn lul. Maar het volkslied van mijn tienerjaren was toch 32 jaar.

Overstap

Nadat Doe Maar ten onder was gegaan aan het eigen succes en alle gillende meisjes (daar was ik er dan weer niet een van, snob als ik was), begon de carrière waardoor ik Vrienten echt in mijn hart heb gesloten. Die van filmcomponist. Hij heeft een indrukwekkend oeuvre op zijn naam staan met de muziek voor Abeltje, Pietje Bell, maar ook Discovery of Heaven en Sonny Boy.

Zijn mooiste score is ook de muziek voor een van de meest bijzondere gebeurtenissen in de Nederlandse filmgeschiedenis: het terugvinden van de verloren gewaande film Beyond the Rocks van Sam Wood. Eye Filmmuseum vond de klassieker met Gloria Swanson en Rudolph Valentino in flink aangetaste vorm in hun archieven.

Waar mijn generatiegenoten posters van Henny aan de muur hadden, had ik een poster van Rudolph Valentino in mijn puberkamer. Ik was gefascineerd door de zijgende filmster, zijn geaardheid, tragische en voorkoombare dood op jonge leeftijd, en alle suïcides die dat veroorzaakten. Wat een genot om hem, jaren later, eindelijk op het grote doek te zien. In toen nog Muziekcentrum Vredenburg was de feestelijke premiere met de live score van Vrienten.

Echte filmliefde in Beyond the Rocks

De film is een heerlijk romantische film waarin een dochter van verarmde adel (Gloria Swanson) moet trouwen met een oude miljonair. Bij de eerste ontmoeting met een jonge edelman (Valentino) spat de begeerte van het scherm. Het huwelijk houdt geen stand, de oude miljonair offert zich op voor de ware liefde, die van Swanson en Valentino, in hun enige rol samen.

Vrienten had er een romantische, nee, lyrische compositie voor gemaakt, met Arabische en traditionelere westerse invloeden. Bijzonder waren de omgevingsgeluiden, waardoor de film een stuk dynamischer kon worden. Paardenvoeten, kabbelend water, dat is wat ik me kan herinneren. De film beleefde zijn eerste première in 1922. De tweede in 2005, met nog wel de intertitels, maar vooral de dromerige soundtrack om je het verhaal in te zuigen.

Cultuurpers werkt anders. Jij bepaalt wat dit verhaal waard is!

Wat fijn dat je tot hier gelezen hebt. Je las inmiddels alweer verhalen van deze auteur. Laat je waardering blijken met een kleine donatie!

donatie
Doneer

Waarom doneren?

We zijn ervan overtuigd dat goede onderzoeksjournalistiek en deskundige achtergrondinformatie essentieel zijn voor een gezonde cultuursector. Daar is in kranten en andere oude en nieuwe media vaak geen plek en tijd voor. Cultuurpers wil die ruimte en tijd wel bieden, en we willen dat voor iedereen zo houden. Of je nu rijk bent, of arm. Daarom willen we deze site zo veel mogelijk gratis houden. Dat kost geld, veel geld. Dankzij donaties van lezers zoals jij kunnen we blijven bestaan, en beseffen we ook hoe belangrijk lezers ons vinden. We vinden het bovendien de best mogelijke manier om journalistiek onafhankelijk te houden. Zo bestaat Cultuurpers al sinds 2009: dankzij lezers die zo een beetje eigenaar worden van deze onmisbare plek!

Je kunt ook lid worden, dan zet je je eenmalige donatie om in blijvende steun!

Tags:

Helen Westerik

Helen Westerik is filmhistorica en groot liefhebber van experimentele films. Ze doceert filmgeschiedenis en doet onderzoek naar het lichaam in de kunst.Bekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands