Meteen naar de inhoud

Susanne Kennedy’s ‘Angela – a strange loop in het Holland Festival: geen nieuwe inzichten, eerder cliché’s

Tja, Angela… deze ‘posthumane’ voorstelling van de Duits-Britse regisseur Susanne Kennedy, nu te zien in het Holland Festival, wil veel aansnijden: leven & dood, tijd & ruimte, waarheid & fake.

Het stuk begint met een tekst die over de wanden loopt en aankondigt dat alles in dit verhaal echt is, gebaseerd op dagboeken en feiten. Snel daarna wordt dit statement op zijn kop gezet: de acteurs lijken androids, menselijk uitziende en handelende robots. Hun Engelstalige conversatie is houterig en ongemakkelijk, hun stemmen zijn vooraf opgenomen waardoor het kunstmatige effect wordt vergroot.

De hoofdfiguur is een social media-influencer die haar weinig opzienbarende leven – het speelt zich grotendeels af in één kamer- via live streams deelt met een onzichtbare buitenwereld. Angela’s leven is één acteeract vóor de camera: ze eet fastfood met een vriend, waarbij we de kauw- en smakgeluiden versterkt horen en het gesprek spaarzaam en oppervlakkig is. Ze lijdt aan onduidelijke pijn in haar darmen, á la Moliere’s Ingebeelde Zieke. Wij zien hoe het kind Angela door haar moeder wordt getroost, met exact dezelfde tekst waarmee Angela haar teddybeer toespreekt: dergelijke herhalingen – loops – en rolwisselingen komen veelvuldig terug.

Animaties

Het stuk is opgedeeld in een zwarte, een witte en een rode fase, maar de boodschap is dat tijd en ruimte fluïde zijn. Dat wordt flink benadrukt door aan en uit flikkerend stroboscopisch licht en sciencefictionachtige animaties die ons meezuigen in uitdijende ruimtes van kleur. Ze zijn ontworpen door de Duitse multimediakunstenaar Markus Selig, die al eerder samenwerkte met Kennedy.

Via een scherm vertelt Angela’s teddybeer een verhaal vanuit de kosmos, waar dieren wijsheid bezitten. Dan verschijnt een engel, bijna-naamgenoot Angel, die Angela ‘naar het licht leidt’, de kamer uit- een nooduitgang waar al de hele voorstelling naar wordt verwezen via de rood gekalkte woorden EXIT op de wanden. Naderhand vertelt Angela hoe zelfs haar botten tot as zijn verpulverd.

Of zij als een phoenix is herrezen of dat we haar leven in omgegooide volgorde zien, hoe dan ook baart Angela even later een foetus uit haar mond en verwisselen moeder en dochter zo van rol: de strange loop uit de titel. Terwijl de engel in de kamer aanwezig blijft – Angela’s alter ego?- sterft ook moeder met de woorden: ‘maak je geen zorgen, ik ga alleen maar dood’.

Dominant

Het is duidelijk dat Kennedy ons uit de gangbare manieren van kijken en ervaren wil halen en ze trekt daar heel wat techniek voor uit de kast. Naar mijn smaak té veel: de decor-vullende animaties zijn heel dominant in de voorstelling, maar wat voegen ze nu precies toe? Uiteindelijk lijkt de bedoeling vooral om ons te laten nadenken over aloude thema’s: geboorte en dood, tijd en herinnering. En vooral: het onvermogen om echt contact te maken- ondanks het voortdurend online connected zijn.

Dat zijn geen nieuwe inzichten, eerder cliché’s. Door die te laten spelen door figuren van bordkarton, is de voorstelling zelf ook oppervlakkig. Het resultaat was beleefd applaus tijdens de première en een aantal voortijdig vertrokken bezoekers.

Tot en met 9 juni in ITA, Amsterdam

Waardeer dit artikel!

Als je dit artikel waardeert en je waardering wilt laten blijken met een kleine bijdrage: dat kan! Zo help je onafhankelijke journalistiek in stand houden. Laat je waardering blijken met een kleine donatie!

donatie
Doneer

Waarom doneren?

We zijn ervan overtuigd dat goede onderzoeksjournalistiek en deskundige achtergrondinformatie essentieel zijn voor een gezonde cultuursector. Daar is niet altijd plek en tijd voor. Cultuurpers wil die ruimte en tijd wel bieden, en voor iedereen GRATIS toegankelijk houden! Of je nu rijk bent, of arm. Dankzij donaties van lezers zoals jij kunnen we blijven bestaan. Zo bestaat Cultuurpers al sinds 2009!

Je kunt ook lid worden, dan zet je je eenmalige donatie om in blijvende steun!

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.Bekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands