Meteen naar de inhoud

Het heilige moeten van Andrea Voets: “Ik ben echt de allermoeilijkste klant van mijn eigen werk”

“Ik heb alleen maar muziek spelen nooit genoeg gevonden.” Andrea Voets (34) is een rijzende ster in de kunst, maar niet in een hokje te plaatsen. Ze heeft nu een vorm gevonden die ze musical journalism noemt. En komend jaar komt ze uit met For Real, een live concert, annex gespreksavond die tientallen nieuwe podcasts zal opleveren, even veel als ze deze noodzakelijke voorstelling over feminisme kan verkopen. 

“Alle dingen die ik waardevol vind, waar ik achter sta, die ik belangrijk vind, die komen samen bij het maken van musical journalism. Als ik iets loshaal uit die praktijk, bijvoorbeeld: ik zou alleen maar composities maken, of alleen maar interviewen, of alleen maar schrijven, dan krijg ik meteen een soort van lethargie over me heen: dat heeft toch geen zin? Lieverd, waarom zou ik dat in godsnaam doen met andere mensen? Het moet allemaal bij elkaar komen en dan heeft het zin. En ik heb een soort ziekte dat ik alleen maar dingen kan doen die in mijn ogen betekenis hebben. En die lat ligt nogal hoog.”

Eenzaam instrument

Maak dus in deze podcast kennis met een Femina Universale, die op een speciale manier omgaat met de keuzes die ze maakte, of die het leven haar oplegde. Zoals haar relatie met de harp, het instrument waarop ze afstudeerde. Zo’n harp blijkt namelijk een heel eenzaam instrument: “Verschrikkelijk, dat weet je niet als je vier bent. Het is een vreselijk instrument. Je haalt nooit die makkelijke uren van met anderen musiceren omdat het gewoon een verhuizing is. Dus je haalt niet je tienduizend uren orkestrepetitie. En dat is echt erg en je kan er niet mee in het vliegtuig. En ja, ik vind dat echt heel erg. Dat zou een reden zijn geweest als ik dat had geweten om het niet te spelen.”

Aanleiding voor het gesprek is ‘Millennial History’, een project dat zowel een podcast als een concert is geworden. Ik maakte het mee in Den Bosch, tijdens de laatste editie van November Music. 

Daarover schreef ik: “Ik zag een journalistieke podcast, hoorde een concert, voelde zang en beleefde een film waar je dus ook gewoon wijzer van wordt. Het thema van deze uitsnede werd gevormd door kinderen die op hun eigen manier vormgeven aan opgroeien in een wereld die verwoest wordt door volwassenen: Roemeense wezen, Noord-Ierse scholieren tijdens de Troubles. Het is actueel zonder naar het nieuws te verwijzen, en dompelt je onder zonder je te verstikken.”

Niet voor mijn plezier

Voets zegt daar zelf nu over: “Een vriend van mij, Aki, woonde achter de snelweg waar rechter Falcone is opgeblazen in de jaren negentig. Ik wilde daar heel graag eens met hem over praten. Omdat ik zie hoe gefrustreerd hij is over hoe makkelijk er met de maffia gelachen wordt in dit land. Laten we daar beginnen. En toen zijn we dat gaan doen. Toen is dat zeven jaar lang volledig uit de hand gelopen. Het is een combinatie van: dit moet er gewoon komen, of we nu luisteraars hebben of niet, of we nu geld hebben of niet. En dan niet een beetje eraan werken, maar zeven jaar werken aan acht afleveringen. Dat is gestoord. En je doet dat omdat het zin heeft en niet omdat daar een of andere logica achter zit. En ik vind dat heel mooi. En het is bijna niet te vatten in woorden wat het dan is, want het is ook geen plezier, want voor mijn plezier doe ik dit werk ook niet. Het is omdat het moet.”

Vechtlust

Luister nu naar deze fascinerende vrouw, die met haar nieuwste project, For Real, een stap verder zal gaan in haar diep doorvoelde feminisme: “Ik heb het echt heel moeilijk gevonden om deze tape te maken. Ja heel moeilijk. Ook omdat ik steeds denk dat ik m’n voorland hoor of zo. Nu ben ik 34, misschien heb ik nu nog vechtlust in me. Ga nog eens tien jaar door in dit veld. Als er überhaupt nog een veld is over twee jaar. Wanneer houdt het op?  En het is onrechtvaardig. Het is echt onrechtvaardig. Er is gewoon geen reden om beter te luisteren naar sommigen dan naar andere mensen. Het kan gewoon niet dat, omdat ik in een hogere stem praat, je niet echt hoort wat ik zeg. Om het nog maar niet te hebben over alle fysiek seksistische dingen. Maar daar wil ik het niet over hebben. Het gaat alleen maar over het seksisme op het verstand, in de ziel. Daar zijn we dus een voorstelling over aan het maken.”

Luister hier naar de podcast:

Al lid? Lees hier de volledige transcriptie: 

Cultuurpers werkt anders. Jij bepaalt wat dit verhaal waard is!

Wat fijn dat je tot hier gelezen hebt. Je las inmiddels alweer verhalen van deze auteur. Laat je waardering blijken met een kleine donatie!

donatie
Doneer

Waarom doneren?

We zijn ervan overtuigd dat goede onderzoeksjournalistiek en deskundige achtergrondinformatie essentieel zijn voor een gezonde cultuursector. Daar is in kranten en andere oude en nieuwe media vaak geen plek en tijd voor. Cultuurpers wil die ruimte en tijd wel bieden, en we willen dat voor iedereen zo houden. Of je nu rijk bent, of arm. Daarom willen we deze site zo veel mogelijk gratis houden. Dat kost geld, veel geld. Dankzij donaties van lezers zoals jij kunnen we blijven bestaan, en beseffen we ook hoe belangrijk lezers ons vinden. We vinden het bovendien de best mogelijke manier om journalistiek onafhankelijk te houden. Zo bestaat Cultuurpers al sinds 2009: dankzij lezers die zo een beetje eigenaar worden van deze onmisbare plek!

Je kunt ook lid worden, dan zet je je eenmalige donatie om in blijvende steun!

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.Bekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands