Op 12 augustus 2012, tijdens de slechtst bekeken Zomergasten-uitzending aller tijden (343.000 kijkers) vertelde trendvoorspeller Lidewij Edelkoort over The Johnny Cash Project. Een prachtig voorbeeld van wat crowdsourcing voor creativiteit kan doen: iedereen werd in 2010 uitgenodigd om een tekening toe te voegen aan een geanimeerde videoclip bij het laatste nummer van Johnny Cash. Inmiddels weten we wat en wie hier achter steekt: Google. Bedenkers zijn Aaron Coblin en Chris Milk, twee medewerkers van de zoekmachine die hun sporen al verdiend hadden met de interactieve webvideo van Arcade Fire.
De Johnny Cash video blijkt aan de basis te staan van nieuw, en veel groter project, dat de kunst van de videoclip en animatie wel eens naar een extreem hoger plan kan gaan trekken. Ze ontwikkelden This Exquisite Forest, website en online gereedschapskist in één, waarmee iedereen zelf aan de slag kan met animatie, en waarbij iedereen (dus jij ook) mag en kan voortborduren op het werk van anderen. Sterker nog: je mag pas een eigen animatiefilmpje starten als je eerst hebt bijgedragen aan een ander filmpje.
De analogie met een bos is treffend: ieder animatieproject begint met een enkele tekening, en elke nieuwe tekening of korte animatie die eraan wordt toegevoegd, draagt bij aan de stam. Later komen er vertakkingen bij, waarbij sommigen snel afsterven, en anderen tot de hemel doorgroeien. De vervloeiing van de analoge wereld (het bos), met de digitale (het animatiegereedschap en de film) is logisch en spreekt tot de verbeelding. Lidewij Edelkoort heeft dat goed gezien, al wist ze nog niet eens van dit project, dat afgelopen maand in het Tate Modern in Londen werd gelanceerd.
Daar kun je ook terecht in een ruimte die totaal gewijd is aan het project, en waarin je door het virtuele woud kunt rondlopen.