Meteen naar de inhoud

Breaking: Hoe moederliefde het subsidiestelsel van Brabant onderuit haalt.

Vandaag maakte het bestuur van de provincie Brabant bekend dat de beoordeling van alle cultuursubsidie-aanvragen voor de komende subsidieperiode opnieuw moet. Redenen te over blijkt: slordigheden in de beoordeling en, nu wordt het pikant, belangenverstrengeling. In het persbericht lezen we: ‘De HAC constateert onder meer dat vergaderverslagen ontbreken en dat er sprake is geweest van belangenverstrengeling door een lid van de adviescommissie. De HAC oordeelt dan ook dat de eerder genomen besluiten door de provincie onzorgvuldig tot stand zijn gekomen, dat de ingebrachte bezwaren gegrond zijn en dat er een nieuw besluit moet worden genomen over de aanvragen van de acht bezwaarmakers bij de provinciale subsidieregeling.’

Nu is belangenverstrengeling iets waar we hier bij Cultuurpers nogal allergisch voor zijn, zeker bij cultuursubsidies. Die hebben het reputatietechnisch toch al zo moeilijk. Vorig jaar speelde zoiets rondom Musicalmakers en de Raad voor Cultuur, met name het gewaardeerde lid Erwin van Lambaert. Van hem beweerde de Raad bij hoog en laag dat de ooit gedoodverfde opvolger van Joop van den Ende, en sterfhuisdirecteur van musicalbroedplaats M-Lab geen relatie met M-Lab had. We brachten daar uitvoerig nieuws over. En nu is Brabant dus in last.

Belangenverstrengeling

Waar gaat die belangenverstrengeling over? In het persbericht lezen we: ‘“De ontstane situatie heeft ons onaangenaam verrast. Dat er sprake is geweest van belangenverstrengeling door een commissielid is onacceptabel”, aldus gedeputeerde Van Pinxteren. “Aangezien we het advies van de HAC zeer serieus nemen, hebben we besloten alle 68 subsidieaanvragen opnieuw goed en zorgvuldig te laten beoordelen door een nieuwe commissie. Ik benadruk dat we veel respect hebben voor het werk van de Adviescommissie BrabantStad Cultuur. De kwestie van de belangverstrengeling is toe te wijzen aan het betreffende lid, dat verzuimd heeft melding te maken van een specifieke relatie.’

Nu wordt het dus interessant om te weten wat voor specifieke relatie. Zou het familie zijn? Dan ga je namen zoeken. En googelen. Soms levert dat dingen op. Kost even tijd, maar dat doe je als je in lockdown zit. En dan  Het blijkt dus echt om familierelaties te gaan. We hebben namelijk vrij snel bingo vanuit hier op deze naam. (je mag zelf proberen). Pikant, dus. In dit geval was dus de moeder door de nogal uitvoerige sollicitatieprocedure voor de commissie gekomen en had, zonder daar melding van te maken de aanvraag goedgekeurd.

Cinecitta

De aanvraag werd dus goedgekeurd, maar als je de beoordeling leest, denk je eigenlijk wel: waarom? Kijk even mee: ‘De artistieke visie vindt de commissie beperkt, zo worden uitgangspunten die aan die keuzes ten grondslag liggen niet beschreven. De verbinding die Cinecitta met andere disciplines aan wil gaan is interessant, de commissie mist hier echter een duidelijke toelichting of voorbeelden. Ze is overtuigd van de kwaliteit van het aanbod, maar mist een duidelijk onderscheidende uitstraling en positionering van de arthouse bioscoop.

Cinecitta krijgt van de provincie Brabant, of liever gezegd, de moeder van de aanvrager, 280.000 euri per jaar. Ondanks dat er best veel niet deugt aan de aanvraag. We hebben het hier dus over aanvrager Jasper Naaijkens en commissielid Hetty Naaijkens – Retel Helmich. Niet dat de moeder haar naam verborgen hield. Maar toch een beetje vreemd dat niemand in die hele commissie gedacht heeft: goh, Naaijkens, die naam kom je niet veel tegen.

Zoom

Ligt het aan Zoom? Hebben alle commissieleden vanwege corona thuis met de kat op schoot zitten lummelen tijdens de vergadering en deed het geluid even haperen toen iedereen zich voorstelde? We zijn benieuwd. Ik weet toevallig zelf dat je in een benoemingsprocedure voor zo’n commissie nadrukkelijk gevraagd wordt of er mogelijk belangenconflicten kunnen voorkomen, en of je in relatie staat tot een of meer van de aanvragers. Dat je daar uitdrukkelijk ‘nee’ moet antwoorden. Kan natuurlijk ook zijn dat mevrouw Naaijkens vergeten was dat ze een zoon had, die in Tilburg een gesubsidieerd filmhuis had.

Alles is mogelijk.

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.Berichten van auteur bekijken

Klein Lidmaatschap
175€ / 12 Maanden
Speciaal voor organisaties met een omzet  of subsidie van minder dan 250.000 per jaar.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
5 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon account op onze instance
Cultureel Lidmaatschap
360€ / Jaar
Voor culturele organisaties
Geen storende banners
Een premium Nieuwsbrief
10 proefabonnementen op de nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten
Inzage in financiën
Exclusieve archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Eigen mastodon-account op onze instance
Samenwerking
Privé Lidmaatschap
50€ / Jaar
Voor natuurlijke personen en zzp’ers.
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Meepraten over ons beleid
Inzage in de financiën
Exclusieve archieven
Eigen mastodon account op onze instance
nl_NLNederlands