Er is het een en ander te doen over Daan Roosegaarde. Alweer, kunnen we zeggen, want Daan Roosegaarde is, zo blijkt, niet te omschrijven als schepper van origineel werk, maar als iemand met een nogal opvallend gevoelige antenne voor ideeën van anderen. Die hij vervolgens als eigen werk presenteert. Uit het artikel in de Volkskrant hierover valt het een en ander op te maken. Ooit was er een tijdelijke presentatie van een vloeibaar landschap voor een bedrijfsexpositie, en plots duikt, 8 jaar later, exact hetzelfde landschap op in een Italiaans park. De eerste presentatie was van Zoro Feigl. De tweede is van Daan Roosegaarde.
Jatten is normaal
Vrijwel zeker is het idee gejat. Namen we het eerder op deze site nog op voor Roosegaardes gebrek aan originaliteit, dit keer lijkt het er sterk op dat het bedrijf Roosegaarde het originele idee inderdaad heeft opgedaan bij die bedrijfsexpo, en dat men – ‘na drie jaar intensief onderzoek’ aldus de Studio – heeft vastgesteld dat idee genoeg uit de publiciteit was gebleven om het nu als eigen werk te presenteren.
In de wereld waarin Roosegaarde opereert is dat normaal. Als al die mensen bij al die bedrijven zelf de origineelste ideeën bedachten, zou de wereld van het bedrijfsleven vol genieën zitten. In werkelijkheid zijn er maar een paar creatieve genieën en verder heel veel mensen die een goed idee herkennen om dat slim over te nemen. Daar valt meer geld mee te verdienen dan met zelf bedenken. Dat geld kun je dan weer gebruiken om de mekkerende bedenker van het originele idee het zwijgen op te leggen.
ZARA?
Grappig genoeg stuitte ik afgelopen maand ook weer op zo’n geval van opvallend toeval. Zara plaatste begin augustus een filmpje op TikTok dat geweldig viraal ging. De New Yorkse vestiging zou gevuld zijn met wild in het rond geblazen balletjes. Spectaculair genoeg om mensen in de benen te brengen. Wie naar New York reisde om het wonder in het echt te zien kwam echter van een koude kermis thuis: het wonder bleek een voor TikTok gemaakte animatie, die alleen virtueel bestond.
@3dshaneFor @zara ##digitalart ##oddlysatisfying ##fashion
Toevallig stond ik, terwijl Zara’s virtuele ballenbak de wereld veroverde, in Den Bosch tussen allemaal rondvliegende balletjes. Het was de live versie van de virtuele ballenstorm van Zara, en in ieder geval eerder bedacht en publiek gemaakt. De eerste aankondiging stamt van 2019, dus ruim anderhalf jaar geleden.
Nu is het niet gezegd dat het idee is overgenomen, maar grappig is het wel. Hoe dan ook: Zara zal bij hoog en laag beweren dat het idee waarschijnlijk in de lucht hing. Bij White Noise was dat in ieder geval letterlijk.