Meteen naar de inhoud

Tobias Kokkelmans begint als directeur van het Nederlands Theaterfestival: ‘Meer uitwisseling tussen verschillende groepen in publiek en makers.’

‘Zoals voor veel mensen betekent het theaterfestival echt wel wat. Net als de Fringe is het niet meer weg te denken. Ik heb er artistieke vriendschappen mogen sluiten, ik heb er ruzies kunnen maken, ik heb er mensen ontmoet van wie ik dacht dat het tegenstanders waren, die medestrijders bleken te zijn. Want er zijn niet alleen voorstellingen, er wordt ook heel veel gepraat. Het is echt zo’n brandpunt in het jaar waar iedereen samenkomt. Dat hebben we nodig, om elkaar in de ogen te kunnen te kijken. Nu helemaal, nu het niet meer online hoeft.’

Tobias Kokkelmans werd kort voor het festival aangesteld als directeur van het Nederlands Theaterfestival. Kokkelmans komt uit Rotterdam, waar hij werkte als festivaldramaturg van O., voorheen bekend als de Operadagen. Hij zit al 15 jaar in het festivalwezen, en is blij met deze volgende stap in zijn carrière. Ik praat met hem in deze podcast over zijn plannen, zoals over meer uitwisseling, niet alleen tussen de Amsterdam Fringe en het Nederlands Theaterfestibal, maar ook met theater in het buitenland.

En natuurlijk over het publiek: ‘Het festival is straal uitverkocht. Ook de voorstellingen waar dankzij de coronacheck de anderhalve meter is losgelaten. Ik sprak Noraly Beyer bij de voorstelling Gliphoeve, die geprogrammeerd staat in het Bijlmerparktheater. Ik vroeg haar hoe ze daar verzeild was geraakt en zij zei: aanbod doet volgen. Dat vond ik een prachtige uitspraak. Er komt publiek op af en ook publiek dat elkaar voor het eerst tegenkomt.’

Hij is de derde directeur van het festival, gaat hij het ook helemaal anders doen? ‘Wat Arthur Sonnen als oprichter heeft gedaan: hij is de traditie begonnen om een juryselectie te tonen, en zijn opvolger Jeffrey Meulman heeft er echt een publieksfestival gemaakt. Ik krijg weer een andere taak.’

En wat gaat die zijn? ‘Een reden waarom ik heel graag wilde solliciteren: de Fringe en het Nederlands theaterfestival zijn twee hele mooie paradijselijke eilandjes in de oceaan van podiumkunsten, en daar wil ik meer bootjes in laten varen. Meer uitwisseling dus, en meer vervlechting. Het zijn totaal verschillende publieksgroepen en verschillende soorten makers. Ik wil ervoor gaan zorgen dat die elkaar vaker tegenkomen.’

Al te innig mag het niet worden: ‘Het moet geen fusie worden, want fusie is ruzie. Voorbeelden te over.’

Heel erg concreet zijn zijn plannen nog niet, maar hij heeft wel wensen: ‘We leven nu in een tijd waarin jongere generaties heel veel te vertellen hebben aan oudere generaties, maar andersom moet ook mogelijk zijn dat oudere generaties hun ervaring delen met jongeren. Ik denk aan intergenerationele uitwisseling. Dus misschien kan Gijs Scholten van Aschat een cursus paaldansen doen bij de Fringe. Je kunt het zo gek niet bedenken, al weet ik niet of Gijs Scholten van Aschat daar behoefte aan heeft.’

Luister hier naar alle andere plannen van Tobias Kokkelmans.

Waardeer dit artikel!

Als je dit artikel waardeert en je waardering wilt laten blijken met een kleine bijdrage: dat kan! Zo help je onafhankelijke journalistiek in stand houden. Laat je waardering blijken met een kleine donatie!

donatie
Doneer

Waarom doneren?

We zijn ervan overtuigd dat goede onderzoeksjournalistiek en deskundige achtergrondinformatie essentieel zijn voor een gezonde cultuursector. Daar is niet altijd plek en tijd voor. Cultuurpers wil die ruimte en tijd wel bieden, en voor iedereen GRATIS toegankelijk houden! Of je nu rijk bent, of arm. Dankzij donaties van lezers zoals jij kunnen we blijven bestaan. Zo bestaat Cultuurpers al sinds 2009!

Je kunt ook lid worden, dan zet je je eenmalige donatie om in blijvende steun!

Wijbrand Schaap

Cultuurjournalist sinds 1996. Werkte als toneelrecensent, columnist en verslaggever voor Algemeen Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Rotterdams Dagblad, Parool en regionale kranten via de Geassocieerde Pers Diensten. Interviews voor TheaterMaker, Theaterkrant Magazine, Ons Erfdeel, Boekman. Podcastmaker, experimenteert graag met nieuwe media. Cultuurpers heet het geesteskind dat ik in 2009 op de wereld zette. Levenspartner van Suzanne Brink huisgenoot van Edje, Fonzie en Rufus. Zoek en vind mij op Mastodon.Bekijk alle berichten van deze auteur

Privé Lidmaatschap (maand)
5 / Maand
Voor natuurlijke personen en ZZP’ers.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen mastodon-account
Toegang tot onze archieven
Klein Lidmaatschap (maand)
18 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van minder dan 250.000 euro per jaar
Geen storende banners
Een premium nieuwsbrief
Al onze podcasts
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Zelf persberichten (laten) plaatsen
Extra aandacht in berichtgeving
Groot Lidmaatschap (maand)
36 / Maand
Voor culturele instellingen met een omzet/subsidie van meer dan 250.000 euro per jaar.
Geen storende banners
Een speciale nieuwsbrief
Eigen Mastodonaccount
Toegang tot archieven
Deel persberichten met ons publiek
Extra aandacht in berichtgeving
Premium Nieuwsbrief (substack)
5 proefabonnementen
Al onze podcasts

Betalingen geschieden via iDeal, Paypal, Creditcard, Bancontact of Automatische Incasso. Wilt u liever handmatig betalen, op basis van een factuur vooraf, rekenen we 10€ administratiekosten

*Alleen bij een jaarlidmaatschap of na 12 maandelijkse betalingen

nl_NLNederlands